Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/29170

Title: Possibilidades e limites, o potencial do actor/criador no processo inerente à criação colectiva
Authors: Frazão, Eduardo Manuel Pires Guerra
Advisors: Bezelga, Isabel Maria
Keywords: Co-criação
Cena contemporânea
Metodologias
Representação
Negociação
Co-creation
Contemporary scene
Methodologies
Acting
Negotiation
Issue Date: 27-Jan-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este relatório apresenta a reflexão sobre o trabalho realizado enquanto actor criador, no processo de criação colectiva do espectáculo “Ensaio para o Fim”, num constante diálogo e interpelação criativa com a encenadora. Pretendeu-se compreender de que forma as ferramentas, técnicas e artísticas do actor, o libertam ou condicionam e como, partindo de criação coletiva para a construção de uma obra original, e após estruturada a mesma, actor e encenadora redefinem as suas funções de forma a que a representação da obra encerre em si as interpretações de ambos, encenadora e actor. Colocaram-se as seguintes questões: De que forma o actor se liberta da sua visão enquanto criador para aceitar o que é? Como deixamos de ser “emissor”, para nos tornarmos “mensagem”? Através das notas de diário de bordo e visualização da documentação de arquivo vídeogravado, de encontros e ensaios recolhidos ao longo de todo o processo foi possível concluir que, ao desenvolver a flexibilidade presente nesta relação de permanente negociação, se acedeu a uma mais profunda visão da encenadora e cocriadora, traduzindo-se em ganhos significativos, do ponto de vista dramatúrgico e de produção de sentidos múltiplos, que ambos tínhamos traçado; Abstract: Possibilities and limits, the actors/creator potential in the inherent process of a collective creation This report presents a reflection on the work done as a creative actor, in the process of collective creation of the show “Ensaio para o Fim”, in a constant dialogue and creative interpellation with the director. It was intended to understand how the actor’s tecnhique and artistic tools, liberate or condition him and how, starting from a collective creation to the construction of na original work, and after structured it, actor and director redefine their fucntions in a way that the representation of the work contains the interpretations of both director and actor. The following questions were asked: How does the actor break free from the creator’s vision? How do we stop being “emitter”, to become “message”? Trough the logbook notes na visualization of the videotaped file documentation, meetings and rehearsals collected throughout the process, it was possible to conclude that, by developong the flexibility presente in this permanente negotiation relationship, a deeper view of the director and co-creator, translating into significant gains, from the dramaturgical point of view and production of multiple meanings, wich we had both drawn
URI: http://hdl.handle.net/10174/29170
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Teatro_Ator_Encenador-Eduardo_Manuel_Pires_Guerra_Frazao.pdf2.69 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois