Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/29091

Title: Ferramenta de monitorização e gestão de listas de espera no Hospital de Évora
Authors: Corvelo, Fernando Jorge Barradas
Advisors: Rato, Luís
Gonçalves, Teresa
Keywords: Monitorização
Gestão
Consulta
Externa
Hospital
Monitoring
Management
Consultation
External
Hospital
Issue Date: 19-Jan-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O serviço de Consulta Externa do Hospital de Évora conta com uma grande afluência diária de utentes, o que faz com que exista a necessidade de monitorizar e gerir da lista de espera que inevitavelmente acaba por existir. Para isso, é também necessário fazer a gestão do espaço físico da consulta e das agendas médicas, uma vez que existe um número limitado de gabinetes onde as consultas se podem realizar, tal como existe um número limitado de horas que um médico tem disponíveis para realizar consultas. No âmbito desta dissertação, foi feita uma análise dos processos manuais e digitais atualmente existentes no Hospital para fazer a gestão das atividades referidas, de modo a perceber quais as melhorias que poderiam ser implementadas. Após esta análise, conseguiram-se identificar alguns pontos de melhoria, maioritariamente relacionados com uma aplicação informática que o Hospital utiliza. Assim, chegou-se a um conjunto de requisitos essenciais que foram posteriormente implementados, através do desenvolvimento de uma nova aplicação, com o objetivo de complementar a aplicação informática existente. No entanto, e apesar de cumprir todos os requisitos identificados, para ser colocada em produção, a ferramenta desenvolvida requer algum trabalho adicional em colaboração com o Hospital, para finalizar o processo através do qual a ferramenta vai ter acesso aos dados do Hospital; Abstract: Monitoring and management tool for waiting lists in Évora’s Hospital The Outpatient Consultation service at the Évora’s Hospital has a large daily flow of patients, which means that there is a need to monitor and manage the waiting list that inevitably exists. Thus, it’s also necessary to manage the consultation physical space and medical agendas, since there is a limited number of offices where consultations may be conducted, just as there is a limited number of hours that doctors have available to conduct consultations. Within the scope of this work, an analysis was carried out focusing on the manual and digital processes currently in place at the Hospital, in order to understand what improvements could be achieved. After this analysis, some improvement points were discovered, mostly related to an application that the Hospital currently uses. Thus, a set of key requirements were identified and subsequently applied, in the development of a new application, with the goal of complementing the existing Hospital’s application. However, and despite meeting all the requirements identified, the developed application, in order to be deployed into production, requires some additional work in collaboration with the Hospital, so that the process through which the application will have access to the Hospital’s data, may be concluded.
URI: http://hdl.handle.net/10174/29091
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Engenharia_Informatica-Fernando_Jorge_Barradas_Corvelo.pdf6.58 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois