Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/29086

Title: Como educam os zoos? Análise da literatura e desenho de estudo de caso
Authors: Lemos, Rafaela Janeiro
Advisors: Ramos, Isabel Alexandra
Keywords: Zoos
Educação
Métodos de avaliação
Conservação
Psicologia
zoos
Education
Evaluation methods
Conservation
Psychology
Issue Date: 14-Jan-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Os zoos atuais devem contribuir para a educação dos visitantes, participar em investigação científica e contribuir para a conservação da biodiversidade e dos ecossistemas. Existem critérios para orientar e vincular a aplicação de boas práticas de educação, investigação e bem-estar animal. As alegações dos zoos em como educam os visitantes antecedem em muito a sua investigação empírica e revista pelos pares. Esta dissertação apresenta uma análise narrativa da literatura que investiga o impacto educativo dos zoos, e uma proposta de um estudo de caso, num pequeno zoo português, para analisar o impacto de placas informativas no conhecimento e comportamento dos visitantes. Os zoos contam agora com evidências estatisticamente significativas em como educam os visitantes, mas não são transversais às instituições nem aos visitantes. O investimento e investigação sobre educação em zoos são essenciais para credibilizar e validar a sua existência e desenvolver métodos mais eficazes de educação para a conservação; HOW DO ZOOS EDUCATE? LITERATURE ANALYSIS AND DESIGN OF A CASE STUDY ABSTRACT: Zoos nowadays are expected to contribute to the education of visitors, to participate in scientific research and, ultimately, to contribute to the conservation of biodiversity and ecosystems. Standards have been developed to guide and enforce the implementation of education, research and animal welfare best practices. Zoos have long since claimed to educate visitors but only recently has such been analysed through empirical peer reviewed research. This dissertation presents a narrative analysis of literature, which investigates the educational impacts of zoos. Additionally, a case study is designed to investigate the impact of exhibit signs on visitor knowledge and behaviour, in a small Portuguese zoo. Zoos have now statistically significant evidence to demonstrate an educational impact on visitors, though it is not ubiquitous across institutions nor visitors. Investment and research on education are essential, as to provide credibility and validation to zoos, and help develop more effective conservation education methods.
URI: http://hdl.handle.net/10174/29086
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Biologia_da_Conservação-Rafaela_Janeiro_Lemos.pdf1.59 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois