Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/28733

Title: Relatório da prática de ensino supervisionada realizada na Escola Artística de Música do Conservatório Nacional: a importância da postura e dos movimentos corporais como apoio ao progresso da técnica vocal
Authors: Sousa, Cátia Filipa Amaral
Advisors: Bizineche, Liliana Margareta
Keywords: Ensino
Movimento
Postura
Canto
Técnica Vocal
Teaching
Movement
Posture
Singing
Vocal Technique
Issue Date: 15-Dec-2020
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório aborda primeiramente todo o trabalho realizado através da unidade curricular Prática de Ensino Supervisionada do Mestrado em Ensino de Música da Universidade de Évora. Essa primeira secção, além do contexto histórico da Escola Artística de Música do Conservatório Nacional e tudo o que a envolve, contém também toda a observação e intervenção executadas pela mestranda ao longo do ano letivo de 2019/2020, na classe de canto do Professor Doutor José Manuel Araújo. Na segunda secção existe uma investigação aprofundada sobre a importância da postura e dos movimentos corporais como apoio ao progresso da técnica vocal. Em suma, a investigação tem como objetivo não só realçar que o movimento pode ser usado para auxiliar no ato de cantar, envolver ainda mais o aluno no exercício proposto, excluir possíveis tensões físicas criadas inconscientemente, como também resolver questões ao nível da técnica vocal; Supervised Teaching Report held at Escola Artística de Música do Conservatório Nacional: The importance of posture and body movements in support of vocal technique progress Abstract: This report first addresses all the work done through the Supervised Teaching Practice course of the Master in Music Teaching at the University of Évora. This first section, in addition to the historical context of the Artistic School of Music at the National Conservatory and everything that involves it, also contains all the observation and intervention performed by the master student during the academic year 2019/2020, in the singing class of Professor Doutor José Manuel Araújo. In the second section there is an in-depth investigation of the importance of posture and body movements to support the progress of vocal technique. In short, the investigation aims to not only emphasize that the movement can be used to assist in the act of singing, to further involve the student in the proposed exercise, to exclude possible physical tensions created unconsciously, but also to resolve questions in terms of vocal technique.
URI: http://hdl.handle.net/10174/28733
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ensino_de_Musica-Catia_Filipa_Amaral_Sousa.pdf20.26 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois