Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/28682

Title: Análise retórico emocional no ciclo de canções Kindertotenlieder de Gustav Mahler, redução para canto e piano
Authors: Gorges, Jean Carlos
Advisors: Silva, Vanda de Sá
Lopes, Eduardo
Bizineche, Liliana Margareta
Keywords: Mahler
Retórica
Cognição
Interpretação
Mahler
Rhetoric
Cognition
Interpretation
Issue Date: 24-Nov-2020
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Nesta dissertação o objetivo principal é somar duas ferramentas de caráter contrastante afim de proporcionar uma acuracidade de análise musical que vai além do olhar das bases harmônicas, mas, também do olhar melódico e literário do texto em questão. A aplicação da retórica e dos estudos cognitivos são ferramentas que podem ampliar a perspectiva da preparação da performance, visto aqui, como referencial para a obra específica de Mahler, mas, não obstante de poder ser aplicado em outros repertórios. O ciclo de canções Kindertotenlieder possui segmentos que avaliados através da análise retórico-emocional liga-se diretamente com os afetos do compositor e que necessitam estar de acordo com o intérprete durante sua performance para que o público seja convidado através da música e da interpretação a reviver a história que se passa por trás das canções; ABSTRACT: Rhetorical-emotional analysis on Gustav Mahler’s Kindertotenlieder, reduction to piano and voice. In this dissertation the main objective is to add two tools of contrasting character in order to provide an accuracy of musical analysis that goes beyond the look of the harmonic bases but also the melodic and literary look of the text in question. The application of rhetoric and cognitive studies are tools that can broaden the perspective of performance preparation, seen here, as a reference for the specific work of Mahler, but, notwithstanding the fact that it can be applied in other repertories. The Kindertotenlieder song cycle has segments that are evaluated through rhetoricalemotional analysis and that need to be in agreement with the interpreter during his performance so that the audience is invited through music and interpretation to relive the story behind the songs.
URI: http://hdl.handle.net/10174/28682
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Musica-Jean_Carlos_Gorges.pdf3.74 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois