Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/28682
|
Title: | Análise retórico emocional no ciclo de canções Kindertotenlieder de Gustav Mahler, redução para canto e piano |
Authors: | Gorges, Jean Carlos |
Advisors: | Silva, Vanda de Sá Lopes, Eduardo Bizineche, Liliana Margareta |
Keywords: | Mahler Retórica Cognição Interpretação Mahler Rhetoric Cognition Interpretation |
Issue Date: | 24-Nov-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Nesta dissertação o objetivo principal é somar duas ferramentas de caráter contrastante afim de proporcionar uma acuracidade de análise musical que vai além do olhar das bases harmônicas, mas, também do olhar melódico e literário do texto em questão. A aplicação da retórica e dos estudos cognitivos são ferramentas que podem ampliar a perspectiva da preparação da performance, visto aqui, como referencial para a obra específica de Mahler, mas, não obstante de poder ser aplicado em outros repertórios. O ciclo de canções Kindertotenlieder possui segmentos que avaliados através da análise retórico-emocional liga-se diretamente com os afetos do compositor e que necessitam estar de acordo com o intérprete durante sua performance para que o público seja convidado através da música e da interpretação a reviver a história que se passa por trás das canções; ABSTRACT:
Rhetorical-emotional analysis on Gustav Mahler’s Kindertotenlieder,
reduction to piano and voice.
In this dissertation the main objective is to add two tools of contrasting character
in order to provide an accuracy of musical analysis that goes beyond the look of the
harmonic bases but also the melodic and literary look of the text in question. The
application of rhetoric and cognitive studies are tools that can broaden the perspective
of performance preparation, seen here, as a reference for the specific work of Mahler,
but, notwithstanding the fact that it can be applied in other repertories. The
Kindertotenlieder song cycle has segments that are evaluated through rhetoricalemotional analysis and that need to be in agreement with the interpreter during his
performance so that the audience is invited through music and interpretation to relive
the story behind the songs. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/28682 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|