Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/28614

Title: Um novo espaço de educação para a comunidade de Mavalane B em Maputo. A arquitetura como meio de inclusão social em Moçambique
Authors: Ferreira, Francisca Queiroz Ribeiro
Advisors: Rocha, João
Keywords: Arquitectura
Arquitectura vernacular
Educação
Sustentabilidade
Maputo
Architecture
Vernacular architecture
Education
Sustainability
Maputo
Issue Date: 10-Dec-2020
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta dissertação tem como tema principal propor um projeto de arquitetura para um espaço de ensino num bairro social, em Moçambique, localizado na zona periférica da cidade de Maputo, Mavalane B, e que funcione não só como escola, mas também como centro de inserção social para a comunidade envolvente. Moçambique apresenta hoje ainda um grande défice em sectores como a educação, saúde, segurança e, a arquitetura pode, na minha opinião, ser um elemento de coesão social. Com esse intuito, propõem-se um programa e um projeto alicerçado em princípios que se relacionem quer com uma construção adequada ao lugar quer às especificidades da cultura local. Com esse objetivo realizou-se trabalho de campo e viagens onde se analisou a arquitetura e os sistemas construtivos mais significativos de um tecido edificado nos bairros periféricos de cidades moçambicanas, como Inhambane, Manica, Pemba e Maputo. O projeto realizado propõem uma arquitetura capaz de se adaptar ao clima tropical, quente e húmido e, ao mesmo tempo de minimizar custos através do uso de materiais locais. Pretende igualmente ser um projeto modelo cujos princípios possam ser aplicados em outros locais da província de Maputo, contribuindo desse modo para um discurso mais amplo sobre a função da arquitetura contemporânea e sustentável em zonas como a do bairro de Mavalane B; ABSTRACT: A new educational space for the community of Mavalane B in Maputo. Architecture as social inclusion method in Mozambique. The main theme of this Dissertation is to propose an architectural project for an educational space in a social neighborhood of Maputo, in Mozambique located in the peripheral area of the capital, Mavalane B, and which functions should perform not only as a school, but also as a center of social insertion for the surrounding community. Mozambique today still has a large deficit in sectors such as education, health, security and architecture, could be an element of social cohesion. To this end, a program and project are proposed based on principles that relate either to a construction appropriated to the place and to the specificities of the local culture. With this objective, fieldwork and travel were carried out in which the most significant architecture and construction systems of a fabric built in the suburbs of Mozambican cities, such as Inhambane, Manica, Pemba and Maputo, were analyzed. The project carried architectural proposes capable of being adapted to the tropical, hot and humid climate and, at the same time, able to minimize costs through the use of local materials and resources. It also aims to be a model project whose principles can be applied elsewhere in the Maputo province, thereby contributing to a broader discourse on the role of contemporary and sustainable architecture in areas such as that of Bairro de Mavalane B.
URI: http://hdl.handle.net/10174/28614
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Arquitetura-Francisca_Queiroz_Ribeiro_Ferreira.pdf82.51 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois