|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/28557
|
Title: | A prática pedagógica do professor de educação física do distrito de Ingombotá: estudo de caso |
Authors: | David, Sara Jean Ananás da Conceição Tavares |
Advisors: | Favinha, Maria Evangelina Sota |
Keywords: | Abordagens Pedagógicas Educação Física Ensino Regular Formação Contínua Prática Pedagógica Pedagogical Approaches PE Regular education Continuous formation Pedagogical Practice |
Issue Date: | 29-Jul-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O objetivo deste estudo é o de conhecer as características das práticas
pedagógicas dos professores de Educação Física, que lecionam no Distrito da
Ingombota. Este é um estudo de caso, no qual descrevemos a ação pedagógica destes
professores.
Segundo Nascimento (1998), a Educação Física ainda é vista como um currículo
básico na formação inicial uma teoria geral para a área e o reconhecimento de outras
funções além da atividade docente.
Participaram neste estudo trinta e quatro professores. Como tal, optámos por um
estudo de natureza qualitativa, em que os instrumentos de recolha de dados selecionados
para o efeito foram o inquérito por questionário com questões abertas e fechadas e
documentação de modo a que nos auxiliou a verificar os conteúdos e as abordagens
pedagógicas utilizadas durante as aulas de Educação Física, bem como questões
de caracterização dos participantes, como a idade, género, a carga horária semanal de
trabalho, a Instituição de formação inicial, o curso e área de pós-graduação (caso a tenha
realizado) e a experiência profissional.
Os resultados deste estudo levaram-nos a concluir que o ensino da Educação
Física em Angola precisa de ser reajustado e que deve haver um maior investimento na
formação, quer inicial quer contínua dos professores, para que estes possam
proporcionar aos seus alunos uma aprendizagem de qualidade, no que respeita à
Educação Física, nas infraestruturas e material de apoio para as aulas; THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF THE PHYSICAL
EDUCATION TEACHER OF THE INGOMBOTA DISTRICT: CASE
STUDY
ABSTRACT:
The goal of this study is to know the characteristics of the pedagogical practices of
physical education teachers, who teach in the district of Ingombota. This is a case study,
to describe a pedagogical action by these teachers.
According to Nascimento (1998), Physical Education is still seen as a basic curriculum
in the initial formation of a general theory for the area and the recognition of other
functions besides the teaching activity.
Thirty-four teachers participated in this study. As such, we opted for a qualitative study,
in which the data test instruments selected for the purpose were a questionnaire with
open and closed questions and changes in the way it helps us to verify the contents and
the pedagogical approaches used during the Physical Education classes, as well as
questions of characterization of participants, such as age, gender, weekly workload,
initial training institution, postgraduate course and area (if already done) and
professional experience.
The results of this study led us to conclude the teaching of Physical Education in
Angola, which need to be readjusted and which must have a greater investment in
training, initial or continuous consultation of teachers, so that these students use quality
learning for students, does not respect Physical Education, infrastructure and support
material for classes. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/28557 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|