|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/28349
|
Title: | Pais online: o uso de smartphones e redes sociais nos estilos parentais e no rendimento académico dos/as filhos/as |
Authors: | Rocha, Débora Cristina dos Santos |
Advisors: | Pires, Heldemerina Chimuma Domingos Samutelela |
Keywords: | Smartphone Redes Sociais Estilos Parentais Rendimento Académico Smartphone Social Networking Parenting Styles Academic Performance |
Issue Date: | 24-Sep-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Considerando a influência do uso destes dispositivos na qualidade das interações
familiares que, por sua vez, têm o poder de condicionar o rendimento académico das
crianças, o presente estudo pretende analisar a relação entre o uso do smartphone e das
redes sociais, os estilos parentais e o rendimento académico dos/as filhos/as dos/as
utilizadores/as. O estudo conta com a participação de 101 (N=101) pais e encarregados
de Educação maioritariamente com idades compreendidas entre os 40 e 45 anos de idade
de ambos os sexos detentores de um smartphone e com conta no Facebook e respetivos
filhos/as e/ou educandos/as alunos do 5º e 6º ano do 2º ciclo do Ensino Básico. Os
instrumentos utilizados para obtenção dos dados foram o Questionário Sociodemográfico,
Questionário de Uso do Smartphone e das Redes Sociais e o Questionário de Dimensões
e Estilos Parentais. Os resultados apontam para a existência de uma relação entre o uso
do smartphone e das redes sociais e o estilo parental autoritário e permissivo que, por sua
vez, considerando a sua influência sobre esta dimensão, tem uma relação indireta no
rendimento académico; Parents online: The use of smartphone and social network sites in parenting styles
and child academic performance
Abstrat:
Considering the influence of the time and frequency of smartphone and social networking
use plays on the quality of family interactions that, in turn, have the power to affect
children's academic performance, the present study intends to analyze the relation
between the use of smartphone and social networking, parenting styles and academic
performance of the user’s children. The participants of the study were (N = 101) parents
and guardians with ages between 40 and 45 years, of both genders, and respective children
and/or students from 5th and 6th grade of the 2nd cycle of Basic Education, smartphone
owners and with a Facebook account. The instruments used in order to obtain the data
were Sociodemographic Questionnaire, The Smartphone and Social Network Usage
Questionnaire and the Parental Dimensions and Styles Questionnaire. The results point
to the existence of a relation between the use of the smartphone and social networking
platforms and the authoritarian and permissive parenting style which, in turn, considering
its influence on this dimension, has an indirect relation on academic performance. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/28349 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|