Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/27790

Title: Os comportamentos de jogo e o funcionamento sócio-emocional das crianças com perda auditiva
Authors: Vicente, Ana Sofia Ferreira
Advisors: Veiga, Guida
Keywords: Funcionamento sócio-emocional
Brincar
Perda auditiva
Educação inclusiva
Pré-escolar
Socioemotional functioning
Play
Hearing loss
Inclusive education
Preschool
Issue Date: 19-Feb-2020
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O jogo é um contexto único para o estabelecimento dasinterações sociais. Contudo, ainda são poucos os estudos empíricos que procuram examinar e comparar os comportamentos de jogo e a competência social das crianças com PA. Este estudo tem então como objetivos descrever e comparar os comportamentos de jogo e o funcionamento sócioemocional das crianças com PA e das crianças ouvintes. Participaram no estudo 14 crianças com PA e 35 crianças ouvintes em idade pré-escolar. O funcionamento sócioemocional foi avaliada através do SDQ e os comportamentos de jogo foram avaliados através de uma adaptação do questionário MCP e da observação sistemática do jogo. Os resultados revelaram um funcionamento sócio-emocional idêntico entre os grupos e não diferiram ao nível da qualidade do jogo, nem no tempo despendido a brincar. Os resultados demonstraram ainda que o jogo de exercício foi mais prevalente no grupo das crianças com PA comparativamente com as crianças ouvintes; Play Behaviors and Socioemotional Functioning of Children with Hearing Loss ABSTRACT: Play is a unique context for the establishment of successful social interactions. However, there are still few empirical studies that use and analyze the game behavior and social competence of children with BP. This study aims to describe and compare the modes of play and socioemotional functioning of children with hearing loss and hearing children. 14 children with hearing loss and 35 hearing children of preschool age participated in the study. Socioemotional functioning was assessed using the SDQ and play behaviors were assessed through an adaptation of the MCP questionnaire and systematic observation of the play. The results revealed an identical socioemotional functioning between the groups and did not differ in terms of quality of the play, nor in the time spent playing. The results also showed that the exercise play was more prevalent in the group of children with hearing loss compared to hearing children.
URI: http://hdl.handle.net/10174/27790
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicomotricidade-Ana_Sofia_Ferreira_Vicente-Os_comportamentos_ de_jogo_e_o_funcionamento....pdf555.36 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois