Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/27790
|
Title: | Os comportamentos de jogo e o funcionamento sócio-emocional das crianças com perda auditiva |
Authors: | Vicente, Ana Sofia Ferreira |
Advisors: | Veiga, Guida |
Keywords: | Funcionamento sócio-emocional Brincar Perda auditiva Educação inclusiva Pré-escolar Socioemotional functioning Play Hearing loss Inclusive education Preschool |
Issue Date: | 19-Feb-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O jogo é um contexto único para o estabelecimento dasinterações sociais. Contudo, ainda
são poucos os estudos empíricos que procuram examinar e comparar os comportamentos
de jogo e a competência social das crianças com PA. Este estudo tem então como
objetivos descrever e comparar os comportamentos de jogo e o funcionamento sócioemocional das crianças com PA e das crianças ouvintes. Participaram no estudo 14
crianças com PA e 35 crianças ouvintes em idade pré-escolar. O funcionamento sócioemocional foi avaliada através do SDQ e os comportamentos de jogo foram avaliados
através de uma adaptação do questionário MCP e da observação sistemática do jogo. Os
resultados revelaram um funcionamento sócio-emocional idêntico entre os grupos e não
diferiram ao nível da qualidade do jogo, nem no tempo despendido a brincar. Os
resultados demonstraram ainda que o jogo de exercício foi mais prevalente no grupo das
crianças com PA comparativamente com as crianças ouvintes; Play Behaviors and Socioemotional Functioning of Children with Hearing Loss
ABSTRACT:
Play is a unique context for the establishment of successful social interactions. However,
there are still few empirical studies that use and analyze the game behavior and social
competence of children with BP. This study aims to describe and compare the modes of
play and socioemotional functioning of children with hearing loss and hearing children.
14 children with hearing loss and 35 hearing children of preschool age participated in the
study. Socioemotional functioning was assessed using the SDQ and play behaviors were
assessed through an adaptation of the MCP questionnaire and systematic observation of
the play. The results revealed an identical socioemotional functioning between the groups
and did not differ in terms of quality of the play, nor in the time spent playing. The results
also showed that the exercise play was more prevalent in the group of children with
hearing loss compared to hearing children. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/27790 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|