Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/27723
|
Title: | Adaptação das pessoas com dificuldade intelectual e de desenvolvimento à transição para emprego |
Authors: | Almeida, Maísa Marília Ferreira |
Advisors: | Cardoso, Paulo Miguel da Silva |
Keywords: | Dificuldades Intelectuais e de Desenvolvimento Transição para emprego Mundo do trabalho Intellectual and Developmental Difficulties Transition to employment World of work |
Issue Date: | 28-Feb-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este estudo teve como objetivo explorar a perceção que técnicos e pais de pessoas
com dificuldade intelectual e de desenvolvimento têm sobre as práticas eficazes para
facilitar a transição escola emprego desta população.
Participaram 21 pessoas, das quais 6 formadores, 8 pais e 7 técnicas da Associação
Portuguesa de Pais e Amigos do Cidadão Deficiente Mental de Évora- APPACDM. A
idade dos participantes oscilava entre os 25 e os 65 anos. Responderam a uma entrevista
semi-estruturada que avaliava a perceção que têm sobre a adaptação de pessoas com DID
no mundo de trabalho. Os resultados evidenciaram que os formandos beneficiam de
apoios durante a transição o que faz com que este processo seja ultrapassado da melhor
forma. Também os formandos beneficiam de apoios dos técnicos, familiares, colegas,
patrões e apoios financeiros. Com o estudo verificaram-se algumas barreiras à integração
no mercado de trabalho. Os resultados são discutidos quanto a sua implicação para a
investigação e a pratica considerando as limitações presentes na investigação; Abstract:
“Adaptation of intellectual difficulties and the development of the transition for
employment”
This study aimed to explore the perception that coaches and parents of people with
intellectual and developmental disabilities have about effective practices to facilitate the
school-to-work transition. Twenty-one people participated, including 6 trainers, 8 parents
and 7 coaches from the Portuguese Association of Parents and Friends of Evora's
Mentally Disabled Citizen – APPACDM. They aged between 25 and 65 years.
Participants responded to a semi-structured interview assessing their perception on the
adaptation to work of people with intellectual and developmental disabilities. Results
show that trainees receive support during the process of school to work transition. This
support is implemented by technicians, family members, colleagues, employers, and
financial support. Findings also reveal some career barriers to school-to-work transition.
Results are discussed regarding their implications for research and practice. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/27723 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|