Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/26699

Title: Se podes olhar, vê. Se podes ver, repara. Observação de bulling e (des)motivação para agir
Authors: Namora, Carina de Jesus Abreu
Advisors: Melo, Madalena
Keywords: Bullying
Observadores/as de bullying
interpretação do dano da situação de bullying
Sensibilidade moral básica
Empatia
Bullying
Bullying bystanders
Interpretation of harm in bullying situations
Basic moral sensitivity
Empathy
Issue Date: 29-Nov-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O bullying tem sido alvo de críticas no que toca às abordagens recentes, que privilegiam o foco sobre a díade agressor-vítima. Partilhando a perspectiva de que os/as observadores/as desempenham um papel significativo na compreensão do fenómeno, este estudo visa aprofundar o conhecimento acerca dos papéis adoptados em situações de bullying e analisar os motivos que influenciam a ajudar (ou não) as vítimas. Para a recolha de dados foram utilizadas, junto de alunos/as do 5º ao 9º ano de escolas de Évora, Setúbal e Lisboa (N=740), a Escala de Comportamento de Observadores de Bullying (ECOB) e a Escala de Avaliação e Sensibilidade Moral face ao Bullying II (EASMB II). Os resultados mostraram a prevalência de Comportamentos Outsiders e a importância dos factores Desengajamento Moral, Interpretação da Gravidade da Situação, Sensibilidade Moral Básica, Empatia, Difusão de Responsabilidade, Desumanização da vítima, Preconceito Social, Pressão de Grupo e Estatuto Social na (des)motivação para intervir; "If you can look, see. If you can see, notice".* Bullying observation and (de)motivation to intervene. Abstract: Bullying has been the target of critics regarding recent approaches that focus on the dual relationship between victim and perpetrator. Sharing the perspective that bystanders play a significant role in the comprehension of the phenomenon, this study aims to deepen the knowledge about the types of behavior adopted by students in bullying situations, and to analyse the motives that could have influence in bystanders´decision to help. For the data collection, two scales were used, with students from 5th to 9th grade, in schools of Evora, Setubal and Lisbon (N=740), the SBBS/ECOB (Student Bystander Behavior Scale) and EAMSB II (Evaluation and Basic Moral Sensitivity in Bullying Scale). The results show the prevalence of Outsider behavior and the importance of the factors Basic Moral Sensitivity, Interpretation of harm in bullying situations, Empathy, Moral Disengajement, Diffusion of Responsability, Dehumanization of the victim, Peer Pressure and Social Status in the de(motivation) to intervene.
URI: http://hdl.handle.net/10174/26699
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicologia_da_Educação-Carina_de_Jesus_Abreu_Namora-Se_podes_olhar_vê....pdf1.52 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois