Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/26355
|
Title: | Relatório de prática de ensino supervisionada realizada na Escola de Música Nossa Senhora do Cabo: o estudo de escalas alternativas no ensino da flauta transversal |
Authors: | Cameira, André Bárbara |
Advisors: | Streitová, Monika |
Keywords: | Ensino de flauta Programas de flauta Escalas Multiculturalismo Metodologia experimental Flute teaching Flute programs Scales Multiculturalism Experimental methodology |
Issue Date: | 18-Nov-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A primeira secção deste documento refere-se ao relatório de estágio, realizado na Escola de Música Nossa Senhora do Cabo (EMNSC), no âmbito da disciplina Prática de Ensino Supervisionada do Mestrado em Ensino de Música da Universidade de Évora, sob a orientação da Professora Doutora Monika Streitová e do orientador cooperante Professora Lídia Valente. O relatório contém um contexto histórico da EMNSC, a descrição dos processos de ensino/aprendizagem da classe de flauta transversal, concretizados ao longo do ano letivo 2018/19, e uma reflexão final. A segunda secção aborda a problemática do estudo de escalas alternativas e consiste em averiguar em que medida estão presentes no ensino de flauta transversal da EMNSC. São abordadas as escalas pentatónicas e de tons inteiros, e propostos materiais pedagógicos, sendo os benefícios do seu estudo identificados com base na literatura atualmente disponível, num workshop experimental e em inquéritos de opinião; Report of "Prática de Ensino Supervisionada" at Escola de Música Nossa Senhora do Cabo - The study of alternative scales in flute teaching.
Abstract: The first section of this document refers to the report of "Prática de Ensino Supervisionada" at Escola de Música Nossa Senhora do Cabo (EMNSC), for the obtainance of the master degree in music teaching at Universidade de Évora, under the guidance of Doctor Monika Streitová and the cooperative advisor Professora Lídia Valente. The report contains a historical context of the EMNSC and the description of the teaching and learning processes of the flute class, throughout the school year 2018/19. The second section aims to reflect and better understand the importance of studying alternative scales in a context of flute teaching and is a case study of the flute class at EMNSC. The goal is to understand how the study of these scales may help understanding specific repertoire and how should they be introduced. Some alternative scales and methods are proposed and the benefits of their study identified based on the literature currently available, on survey research and workshop experience. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/26355 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|