Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/26316
|
Title: | Relatório da prática de ensino supervisionada realizada na Escola Artística de Música do Conservatório Nacional: ansiedade e auto-eficácia na performance artística e musical |
Authors: | Silva, António Manuel Barbosa da |
Advisors: | Damas, Carlos Alexandre Mourão de Carvalho e |
Keywords: | Ansiedade Autoeficácia Performance Expressão corporal Mental coaching Anxiety Self-efficacy Performance Body expression Mental coaching |
Issue Date: | 18-Nov-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O trabalho que apresento divide-se em duas partes. A primeira parte é um
relatório descritivo da prática de ensino supervisionada no âmbito do estágio que
realizei na Escola Artística de Música do Conservatório Nacional, sob orientação
cooperante do Professor Luís Pacheco Cunha, docente profissionalizado em ensino do
violino e professor efetivo na referida instituição.
A segunda parte é um trabalho de observação da expressão corporal e do
mental coaching, e das suas influências nos níveis de ansiedade e de autoeficácia dos
alunos. Os altos níveis de ansiedade e a baixa autoeficácia são problemas debilitantes e
frequentes nos estudantes de música. A ansiedade é vista como um dos fatores que
mais condiciona os sucessos e insucessos dos alunos de ensino artístico especializado
de música, mesmo os mais talentosos e mais trabalhadores. A autoeficácia,
vulgarmente conhecida como confiança, é talvez o maior fator de motivação para os
alunos, no que diz respeito ao saber estar em palco, conviver com sucesso, insucesso, e
stress; Abstract:
The following document is divided into two parts. The first part is a descriptive
report on supervised teaching practice within the scope of the internship I conducted
at Escola artistica de Música do Conservatório Nacional, under the cooperative
guidance of Professor Luís Pacheco Cunha, professionalized in violin teaching and an
effective teacher at that institution.
The second part is a work of observing body expression and mental coaching,
and their influences on students' anxiety levels and self-efficacy. High anxiety levels
and low self-efficacy are debilitating and frequent problems in music students. Anxiety
is seen as one of the factors that most condition the successes and failures of even the
most talented and hard-working music students. Self-efficacy, commonly known as
confidence, is perhaps the biggest motivating factor for students when it comes to
knowing how to be on stage, to deal with success, failure, and stress. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/26316 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|