|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/26213
|
Title: | Olhar a escola: preceção de clima escolar e sentimento de pertença. Um estudo com alunos/as de 3º ciclo do ensino básico |
Authors: | Monte, Daniela Filipa Marques Trularu do |
Advisors: | Melo, Madalena |
Keywords: | Clima de Escola Sentimento de Pertença à escola Envolvimento Académico Gostar da escola Respeito School Climate Feeling of School Membership Academic Involvement Like school Respect |
Issue Date: | 29-Nov-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo tem como principais objetivos aprofundar os estudos de
duas escalas, adaptadas para português, a Escala de Clima da Escola (Guerra & Melo,
2017) versão portuguesa do Delaware School Climate Survey – Student (Bear, Hoslt,
Lisboa, Chen, Yang & Chen, 2015) e a Escala de Avaliação do Sentimento de Pertença
à Escola (Nobre Lima & Duarte Ventura, 2016), versão portuguesa da escala
Psychological Sense of School Membership (Goodenow,1993); e analisar a perceção de
Clima de Escola e Sentimento de Pertença junto de alunos/as que frequentem o 7º, 8º e
9º ano de 4 escolas da região de Évora em função de variáveis sociodemográficas como
o sexo, a idade, o ano de escolaridade, as reprovações em anos anteriores e a
participação em atividades extracurriculares.
Os resultados da análise psicométrica das escalas permitiram verificar que
medem os constructos de forma válida e fiável. Os resultados da análise inferencial
mostram o impacto do Clima de Escola na perceção de segurança, cumprimento das
regras e respeito pela diversidade, apontando ainda para a influência da relação
professor-aluno na promoção de um clima de escola positivo. Relativamente ao
Sentimento de Pertença à escola, os resultados principais indicam que quando os/as
alunos/as participam em atividades extracurriculares, têm um maior sentimento de
pertença; Abstract:
A Look at school: perception of School Climate and Feeling of School Membership . A
study with students of the 3rd Cycle
The present study has as main objective to deepen the studies of adaptation of two
scales adapted to Portuguese, Escala de Clima da Escola (Guerra & Melo, 2017)
Portuguese version of the Delaware School Climate Survey - Student (Bear, Hoslt,
Lisboa, Chen, Yang & Chen, 2015) and the Escala de Avaliação do Sentimento de
Pertença à Escola (Nobre Lima & Duarte Ventura, 2016), Portuguese version of the
Psychological Sense of School Membership (Goodenow, 1993); and analyze the
perception of Clima da Escola e Sentimento de Pertença with students who attend the 7th,
8th and 9th grade of 4 schools in the region of Évora, according to sociodemographic
variables such as gender, age, school year, disapprovals in previous years and
participation in extracurricular activities.
The results of the psychometric analysis of the scales allowed to verify that they
measure the constructs validly and reliably. The results of the inferential analysis show
the impact of school climate on the perception of safety, compliance with rules and
respect for diversity, also pointing to the influence of the teacher-student relationship in
the promotion of a positive school climate. Regarding the sense of school membership,
the main results indicate that when students participate in extracurricular activities, when
students participate in extracurricular activities, they have a biggest sense of belonging. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/26213 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|