Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/24265
|
Title: | Relatório de prática de ensino supervisionada realizada na Escola Artística de Música do Conservatório Nacional: adequação do repertório português ao ensino básico e secundário em violino |
Authors: | Nunes, Ana Rita de Oliveira |
Advisors: | Scripcaru, Liviu |
Keywords: | Ensino da Música Violino Repertório Português Investigação Music Teaching Violin Portuguese repertoire Research |
Issue Date: | 7-Dec-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório insere-se no âmbito dos trabalhos da Prática de Estágio
Supervisionada, realizada na Escola Artística de Música do Conservatório Nacional sob
orientação do Professor Doutor Liviu Scripcaru e da orientadora cooperante Professora Anne
Victorino d’Almeida.
A primeira secção será focada numa contextualização histórica e enquadramento organizacional
da instituição, bem como uma estruturação detalhada das metodologias e abordagens da prática
educativa recomendar, com a prática pedagógica da orientadora cooperante e efeitos
consequentes no percurso e progresso académico e artístico dos respetivos alunos ao longo do
ano letivo de 2017/2018.
Seguidamente, numa segunda e última secção, será abordada a componente de investigação da
adequação do Repertório Português no Ensino Básico e Secundário do violino. Pretende-se
averiguar a expressão e utilidade técnica do repertório português nas estratégias pedagógicas
dos graus que constituem as modalidades de ensino Básico e Secundário, promovendo e
integrando a cultura nacional no percurso académico e artístico dos alunos; Report on Supervised Teaching Practice held at Escola Artística de Música do
Conservatório Nacional: Adequacy of the Portuguese Repertory to Basic and
Secondary Education in Violin
Abstract: This report is a follow-up to the Supervised Internship, held at Escola Artística de
Música do Conservatório Nacional under the guidance of PhD Professor Liviu Scripcaru and the
co-ordinating advisor, Professor Anne Victorino d'Almeida.
This work is divided into two sections. Firstly, a historical contextualization and organizational
framework of the institution will be elaborated, as well as a detailed structuring of the
methodologies and approaches of the educative practice advised with the cooperating
teacher/advisor pratical and pedagogical knowledge and it’s consequent effects in the academic
journey and artistic progress of the respective students throughout the academic year of
2017/2018.
Then, in a second and final section, there will be a research approach on the adequacy of the
Portuguese Repertory in Basic and Secondary Education of the violin. This section tries to
ascertain the recurrence and technical utility of the Portuguese repertoire within the pedagogical
strategies of the degrees that constitute the modalities of Basic and Secondary education
promoting and integrating the national culture in the academic and artistic course of the
students. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/24265 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|