Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/23976

Title: Relatório de prática de ensino supervisionada realizada no Conservatório Regional de Évora: a motivação na aprendizagem do piano no nível básico em regime articulado
Authors: Silva, Cláudia Filipa Botelho da
Advisors: Beréau, Ana Isabel Telles Antunes
Keywords: Investigação
Motivação
Piano
Aprendizagem
Research
Motivation
Piano
Learning
Issue Date: 3-Dec-2018
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório surge na sequência da Prática de Ensino Supervisionada, realizada no Conservatório Regional de Évora sob a orientação da Professora Doutora Ana Telles Béreau (orientadora interna) e do orientador cooperante Professor Tito Murta Gonçalves. Na primeira secção é apresentado o enquadramento histórico e organizacional da instituição, bem como a descrição dos alunos, das aulas assistidas e lecionadas. Na segunda secção é abordada a problemática da falta de motivação na aprendizagem do piano no ensino básico em regime articulado, com o objetivo de atenuar as suas consequências: insucesso e consequente diminuição de alunos no ensino complementar. Do ponto de vista metodológico, foi efetuada uma pesquisa bibliográfica que permitisse fazer o enquadramento teórico da questão; procedeu-se a observação direta no exercício da atividade e à coleta de dados, através de um questionário aplicado aos alunos do ensino básico. Os resultados obtidos nesta investigação revelam a necessidade de adaptação do sistema de ensino às atuais necessidades educativas, no âmbito do ensino especializado da música; Abstract: Supervised Teaching Practice undertaken at Conservatório Regional de Évora: Motivation within the learning of piano in the Articulated regime of the Elementary Education. The present report reflects the Supervised Teaching Practice undertaken at Conservatório Regional de Évora under the supervision of both the Professor Adviser Ana Telles Béreau (internal adviser) and the Cooperating Professor Tito Murta Gonçalves. The first section of this report presents a historical and organizational framework of the institution as well as the description of the students, of the lessons supervised and delivered. The second section approaches the lack of motivation in the piano learning at the articulated regime of the Elementary Education. The main goal of this analysis was to mitigate the consequences of this lack of motivation, namely this schooling underachievement and the decrease of students in the Complementary Education. From the methodological point of view, a bibliographical research was made which allowed the theoretical framework for the issues analysed and the direct observation of the learning/teaching activity was made, and data were collected by applying a questionnaire to the students of the Elementary Education. The results obtained reveal the need to adapt the schooling system to the real educational needs within the Specialized Teaching of Music.
URI: http://hdl.handle.net/10174/23976
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ensino_da_Música-Cláudia_Filipa_Botelho_da_Silva-Relatório_de_prática_de_ensino_supervisionada....pdf3.75 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois