|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/23683
|
Title: | Alentejo feel nature |
Authors: | Murteira, Manuela de Jesus Baptista da Fonseca |
Advisors: | Matos, Rute Sousa |
Keywords: | Paisagem Natureza Alentejo Sustentabilidade Turismo Landscape Nature Alentejo Sustainability Tourism |
Issue Date: | 31-Oct-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O trabalho de projeto que se propõe apresentar prende-se com a aplicação prática de uma oportunidade lançada pela Comunidade Intermunicipal do Alto Alentejo, no sentido de valorizar, requalificar e potenciar antigas azinhagas, caminhos rurais e calçadas seculares localizadas, preferencialmente, em áreas protegidas ou integradas na Rede Natura 2000, existentes no distrito de Portalegre e o seu aproveitamento para rotas turísticas, de fruição e de recreio.
A implementação do projeto supramunicipal Alentejo “Feel Nature” envolveu os quinze municípios do distrito de Portalegre e contribuiu para infraestruturar esta região com um conjunto de rotas pedestres de apoio a um turismo de nicho, assente no produto “Walking”.
A paisagem, as vilas, as cidades, as gentes, os produtos endógenos e os eventos contribuem, hoje, para o enriquecimento do projeto e da marca Alentejo “Feel Nature”, consolidada e reconhecida por distintas entidades nacionais e estrangeiras.
De facto, esta rede de percursos pedestres, alinhada com o tema Natureza, percorre espaços de serra e caminhos na peneplanície, cruza cursos de água por poldras ou segue na margem de albufeiras, passa por carvalhais, soutos, montados de azinheiras e sobreiros, pastagens naturais, estepes cerealíferas, hortas, pequenas quintas e grandes herdades.
O projeto Alentejo “Feel Nature”, concretizou-se numa infraestrutura pública, de recreio ativo e desportivo, assim como numa marca que promove e valoriza a região e a paisagem, no mercado nacional e internacional; Abstract:
The project work that we intend to present relates to the practical application of an opportunity launched by the Intermunicipal Community of Alto Alentejo, in the sense of valorizing, re-qualifying and strengthening old paths, rural roads and secular sidewalks, preferably located in areas protected or integrated in the Natura 2000 network, existing in the district of Portalegre and its use, for tourist routes, enjoyment and recreation.
The implementation of the supramunicipal project Alentejo Feel Nature, involved the fifteen municipalities of the district of Portalegre and contributed to the infrastructure of this region with a set of pedestrian routes to support a niche tourism, based on the product Walking. The landscape, villages, towns, people, endogenous products and events contribute to the enrichment of the project and the Alentejo Feel Nature brand, consolidated and recognized by different national and foreign entities.
In fact, this network of pedestrian paths, aligned with the theme Nature, travels through mountain ranges and paths in the peneplain, crosses water courses by poldras or follows on the bank of reservoirs, passes through oaks, groves, holm oaks and cork oaks, pastures cereals, orchards, small farms and large estates. The Alentejo Feel Nature project was implemented in a public infrastructure, active recreation and sports, as well as a brand that promotes and values the region and the landscape in the national and international market. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/23683 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|