|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/23358
|
Title: | Relatório de prática de ensino supervisionada - A problemática das práticas sistemáticas de estudo individual e sua influência no processo de aprendizagem do instrumento: o caso dos alunos do ensino oficial de música da Escola de Música Nossa Senhora do Cabo |
Authors: | Hernandez, Dina |
Advisors: | Streitová, Monika |
Keywords: | Estudo individual Práticas sistemáticas Aprendizagem instrumental Autonomia Individual practice Deliberate practice Instrumental learning Authonomy |
Issue Date: | 11-Jun-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A temática do estudo individual e sua relevância para o processo de
aprendizagem instrumental tem sido tema de interesse em variados estudos
científicos. Têm emergido questões concretas sobre a importância da quantidade,
regularidade e qualidade da prática individual para a melhoria da performance,
bem como o papel central de uma crescente autonomia, potenciada pelo
desenvolvimento de competências metacognitivas, onde assumem particular
importância as práticas sistemáticas de registo e de avaliação do progresso da
aprendizagem. Apesar dos inúmeros resultados apontarem para uma enorme
importância desta componente da aprendizagem, no contexto real das escolas de
ensino especializado da música, tais conhecimentos parecem não estar ainda
patentes nos comportamentos quer de alunos quer de professores, havendo
ainda a necessidade de desenvolver materiais didáticos que possam levar os
alunos a potenciar o tempo dedicado a esta componente. A investigação realizada
neste projeto revelou efetivamente que as práticas de estudo dos alunos são muto
diversas, bem com as suas perceções e opiniões acerca da sua efetividade e
adequabilidade às necessidades de aprendizagem. Foi feita uma caracterização
das práticas de estudo dos alunos, recolha de opiniões e perceções acerca dessas
mesmas práticas, e ainda um levantamento de fatores positiva e negativamente
influentes na prática individual, foram desenvolvidos conteúdos a incluir num
protótipo de caderno de apoio ao estudo individual, direcionado às necessidades
concretas da comunidade escolar da Escola de Música Nossa Senhora do Cabo; The question of deliberate practice and its influence on the instrumental
learning process – case study with the students attending the official musical
course of Escola de Música Nossa Senhora do Cabo (EMNSC)
Abstract: The subject matter of individual practice and its relevance to the
instrumental learning process has been the core subject in many research
projects. Important issues such as quantity, regularity and quality of individual
practice have arisen, together with the central role of an increasing autonomy,
powered by the development of metacognitive skills. Between these skills, an
organized behavior, such as a detailed registration and evaluation of the learning
process acquire a huge relevance.
Despite the scientific data showing the enormous relevance of this component of
learning, in the real life at the music schools, it seems that this knowledge is still
not patent in the students’s and teachers’s beliefs and behaviors towards practice.
There is still a need for developing useful materials that could enhance the profit
of the time students dedicate to practice. The research made with students and
teachers from EMNSC showed a huge diversity between practice related
behaviors, as well as different perceptions and beliefs regarding its effectiveness
and suitability to the real learning needs.
The data collection intended initially to characterize the students’s practice
behavior. Afterwards, it allowed a collection of opinions, perceptions and beliefs
about those behaviors and its importance and influence on the instrumental
learning processes. Some potentially influent factors and its positive or negative
influence on students practice behavior were also identified. Regarding the
obtained data, some contents were developep to further be included on a practice
notebook, specially targeted to the EMNSC school needs. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/23358 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|