|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/23336
|
Title: | Relatório da prática de ensino supervisionada em educação física: estratégias de motivação para as aulas de educação física |
Authors: | Albuquerque, Diogo Veiga e |
Advisors: | Pomar, Clarinda de Jesus Banha |
Keywords: | Educação física Prática de ensino supervisionada Formação de Professor Ensino secundário Ensino básico Physical education Supervised teaching practice Teacher training High school Basic education |
Issue Date: | 26-Jun-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O Relatório de Estágio simboliza o documento final do Mestrado em Ensino de Educação Física no Ensino Básico e Secundário da Universidade de Évora. Neste documento pretendo realizar uma reflexão sobre o meu percurso na Prática de Ensino Supervisionada em Educação Física, realizada na Escola Secundária Gabriel Pereira, no ano letivo 2016/1017, com uma turma do 11ºano.
Sendo a Prática de Ensino Supervisionada parte fundamental da nossa formação enquanto futuros professores em Educação Física, ao longo deste documento, irei descrever e analisar criticamente todo o trabalho que desenvolvi no último ano letivo. Inicio com uma revisão bibliográfica relativamente à Educação Física, as minhas expectativas em relação ao estágio e uma abordagem sobre as competências fundamentais para um ensino eficaz. Continuo pela dimensão do desenvolvimento do ensino e aprendizagem, onde descrevo a escola, a turma e todo o processo que guiou a construção do plano anual de turma, bem como os processos de avaliação e de condução de ensino. Posteriormente, apresento as actividades realizadas pelo núcleo de estágio da escola, a minha investigação-ação “Estratégias de Motivação para a Aula de Educação Física”, onde abordo todo o processo de realização da mesma e as suas conclusões e ainda apresento as minhas considerações sobre a experiência que foi trabalhar durante algumas semanas no 3º ciclo do ensino básico; Report of Supervised Teaching Practice in Physical Education: Motivation Strategies for the Physical Education Class
Abstract:
The final document of Master´s degre in Physical Education in Basic and Secondary education at Évora University is symbolized by the Internship Report. In this document, I intend to reflect about by journey in Supervised Teaching Practice in Physical Education, that took place at Escola Secundária Gabriel Pereira, in the 2016/2017 school year, with a grade 11 class.
Being the Supervised Teaching Practice a fundamental part of our training as future teachers in Physical Education, throughout this document, I will critically describe and analyze all the work that I developed in the last school year. I start with a bibliographical review regarding Physical Education, my expectations about the internship, and an approach on the fundamental competencies for effective teaching. I continue with the dimension of the development of teaching and learning, where I describe the school, the class and the whole process that guide the construction of the annual class plan, as well as the processes of evaluation and conduction of teaching. Subsequently, I present the activities carried out by the school’s internship group, my action research “Motivation Strategies for the Physical Education Class”, where I cover the entire process of its completion and conclusion. I also present my considerations on my experience, working during a few weeks in the 3rd cycle of basic education. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/23336 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|