Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/23334

Title: Perfil dos turistas da Via Algarviana
Authors: Simões, Francisco Gomes
Advisors: Novais, Ana
Keywords: Modo de experienciar
Motivações
Perfil dos turistas
Ecoturismo
Via Algarviana
Algarve
Modes of experience
Motivations
Profile of the tourists
Ecotourism
Via Algarviana
Algarve
Issue Date: 4-Jul-2018
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O Algarve possui características singulares no que diz respeito à climatologia, à paisagem e à biodiversidade. Por estes e por outros motivos atrai anualmente milhões de turistas tanto nacionais como estrangeiros. O Ecoturismo encontra-se em expansão a nível mundial não sendo exceção o Algarve. Esta forma de turismo alternativo atrai um público cada vez mais envolvido com os problemas ambientais que procura um contacto autêntico com os recursos locais. Dado o rápido crescimento deste setor, é fundamental conhecer o perfil dos turistas que procuram estas novas alternativas, de modo a conseguir dar resposta à expectativa do consumidor, melhorando o produto turístico. Neste trabalho são estudados os turistas que percorrem a Via Algarviana, identificando os modos de experienciar a viagem, as suas motivações, atividades realizadas e ainda opiniões sobre a experiência vivida. A informação foi recolhida através de inquérito por questionário. Também é identificado o conjunto de alojamentos e empresas de animação turística que nela operam. Os dados obtidos indicam que os inquiridos são maioritariamente vindos dos Países Baixos com idade igual ou superior a sessenta anos e têm nível superior de escolaridade. Organizam a sua viagem com a agência de viagens ou operador turístico. Caminham durante seis dias em grupos de duas pessoas. Têm uma perceção positiva sobre a Via Algarviana e vão recomendar a viagem. Os modos de experienciar que movem os pedestrianistas são o interesse e a mudança; Abstract: Via Algarviana tourists profile The Algarve is the southernmost region of the Portuguese mainland possessing unique characteristics in terms of climatology, landscape and biodiversity. For these and other reasons, it attracts annually millions of domestic and foreign tourists. Ecotourism is expanding worldwide and the Algarve is no exception. This form of alternative tourism attracts an audience increasingly involved with environmental problems. These people look forward to contact and learn more about particular species and ecosystems and, at the same time, contact with local and authentic population. The birth of “Ecotourism” in the Algarve was in 2012 with the "Nature Tourism Biennial" and later in 2015 with the "Algarve Nature Week". Due to the rapid growth of this sector it is fundamental to know the profile of the tourists who are looking for these new alternatives. It is important to develop touristic offer being able to respond to the consumer's expectation. The sample of the study will be a group of tourists that cross the central sectors of Via Algarviana. The profile of the tourists and their motivations to choose the Via Algarviana will be identified as well their modes of experience, activities performed and opinions about the global experience. The key questions in the survey are cross checked, in order to understand whether the samples can be segmented in such terms as: the practice of the activities; age group; organization of the trip, among others. The several lodgings along the Via Algarviana will be identified and characterized with the purpose of finding if there is sufficient housing for the existing demand and if it is possible to increase it in the future. The same will be done with the tourist animation companies. They will be selected taking into account if the activities they perform are related with natural and social resources of the interior of the Algarve. The data obtained indicate that the respondents are mostly from the Netherlands they have sixteen years old or more and have a superior education level. They organize the trip with the travel agent or tour operator. They walk for six days in groups of two people. They have a positive perception about Via Algarviana and they are going to recommend the trip. The modes of experience that move the walkers are interest and change.
URI: http://hdl.handle.net/10174/23334
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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