|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/23160
|
Title: | A consciência histórica nos jovens a partir da narrativa |
Authors: | Pato, Maria de Lurdes Correia |
Advisors: | Magalhães, Olga |
Keywords: | Conciência histórica Educação histórica Literacia histórica Narrativa Historical consciousness Historical education Historical literacy Narrative |
Issue Date: | 18-May-2017 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A preocupação com o desenvolvimento de uma consciência histórica nos jovens tem
sido um tema central na investigação em educação histórica, ao longo dos últimos
anos.
Muitos estudos têm sido produzidos nesse sentido, alguns dos quais tendo por base
os trabalhos de Jörn Rüsen, Peter Lee, Maria Auxiliadora Schmidt, Isabel Barca e
Kate Hawkey, entre outros.
Neste trabalho, tomando também como ponto de partida artigos dos mesmos autores
sobre narrativa histórica e o seu papel na construção de uma consciência histórica
entre jovens do 3º ciclo do Ensino Básico e Ensino Secundário, propõe-se a
construção de um estudo empírico em que sejam percetíveis os principais pontos de
referência histórica para estes jovens. Dados recolhidos entre duas escolas, uma do
interior Sul e outra do litoral centro de Portugal, permitem uma visão genérica sobre
os temas da História nacional e internacional, bem como das personalidades que mais
tocaram estes alunos.
Os resultados no global apontam no mesmo sentido de estudos empíricos efetuados
pelos já referidos autores. Novos desafios se colocam ao ensino da História devido
ao desenvolvimento de novas tecnologias que colocam os jovens em contacto com
um enorme manancial de informação sendo necessário gerir esse manancial e
conduzi-los a um caminho para a consciência histórica, dentro da sala de aula; Abstract:
The concernment about the development of a historical consciousness in young
people has been a central theme in the investigation in historical Education during the
last years. Many studies have been produced concerning that area; some of them are
based on the work of authors as: Jörn Rüsen, Peter Lee, Maria Auxiliadora Schmidt,
Isabel Barca and Kate Hawkey, amongst others.
In this work, accounting the information collected from referred authors about historical
narrative and its role to build historical consciousness amongst the youth, from lower
to upper secondary schools, we propose the construction of a study which can allow
understanding the main historical references to this youth.
Data were collected between two schools, one from Southern Portugal, and other from
Central Portugal; we are allowed to have a generic vision about the main themes of
national and international History, such as main personalities that have “touched”
these students.
The global results point in the same direction as the results revealed on other studies
or papers, produced by the cited authors. New challenges are hitting historical
education, considering the development of ICT which provides a huge source of
information, are becoming necessary to manage those sources and lead them to a
path in historical consciousness inside the classroom. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/23160 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|