|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/22903
|
Title: | Tempo, ritmo y estructura en la obra de Elliot Carter: el cuarteto de cuerda nº 4 |
Authors: | Gallego Sánchez, Maria Angela |
Advisors: | Bochmann, Christopher Consitt |
Keywords: | Elliot Carter Polirritmia Modulación métrica Estructura Análisis Elliot Carter Polirritmia Modulação métrica Estrutura Análise Elliot Carter Polyrhythmia Metric modulation Structure Analysis |
Issue Date: | 22-Jan-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | La propuesta de esta disertación es el estudio de los procedimientos
métricos y rítmicos utilizados por el compositor norteamericano Elliott Carter,
y su conexión con la estructura de la obra, focalizándose de manera
específica en las técnicas que desarrolló en sus obras de los años ochenta.
Para ello, el trabajo propone una primera aproximación teórica a la figura de
Carter a través de su contextualización y el peso de las influencias -musicales
o no- en su obra, para pasar a una descripción de los procedimientos técnicos
que utiliza y el análisis de su String Quartet No.4, con el objetivo de
comprender y asimilar las técnicas empleadas en su composición. Como
última fase del trabajo, se ha compuesto un trío para cuerda en el que se han
aplicado las técnicas estudiadas y se han valorado las posibilidades de
utilización de estos recursos compositivos en la creación de obras originales; RESUMO:
Tempo, Ritmo e Estrutura na obra de Elliott Carter: Quarteto de Cordas No.4
A proposta deste trabalho é o estudo dos procedimentos métricos e
rítmicos utilizados pelo compositor americano Elliott Carter, e sua conexão
com a estrutura do la composição, concentrando-se especificamente sobre as
técnicas desenvolvidas em suas obras da década de oitenta. Para este efeito,
o artigo propõe uma abordagem teórica à figura de Carter através da
contextualização e o peso das influências -musicales ou não- em seu trabalho,
para se deslocar para uma descrição dos procedimentos técnicos utilizados e
análise do String Quartet No.4, a fim de compreender e assimilar as técnicas
utilizadas na sua composição. Como fase final do trabalho, foi composto um
trio de cordas em que as técnicas estudadas foram aplicadas e são avaliadas
as possibilidades de utilização desses recursos composicionais na criação de
obras originais; ABSTRACT:
Tempo, Rhythm and Structure in the work of Elliott Carter: String Quartet No.4
The purpose of this dissertation is the study of the metric and rhythmic
procedures used by the American composer Elliott Carter, and his connection
with the structure of the work, focusing specifically on the techniques he
developed in his works of the eighties. For this, the work proposes a first
theoretical approach to the figure of Carter through its contextualization and
the importance of influences in his work, to move to a description of the
technical procedures used and the analysis of his String Quartet No.4, in order
to understand and assimilate the techniques used in its composition. As the
last stage of the work, a Trio for strings has been composed in which the
studied techniques have been applied and the possibilities of using these
compositional resources in the creation of original works have been
evaluated. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/22903 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|