|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/22830
|
Title: | A intervenção do design numa herança cultural e gastronómica: estratégia de comunicação aplicada ao caso das pinhoadas de Alcácer do Sal |
Authors: | Rosa, Ana Paula Lavradorinho |
Advisors: | Ruivo, Maria Inês Secca Figueiredo, Célia |
Keywords: | Design de comunicação Produto tradicional Identidade visual Embalagem Marca Communication design Traditional product Visual identity Packaging Brand |
Issue Date: | 19-Dec-2017 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta dissertação tem o propósito de demonstrar como é fundamental o papel do
design de comunicação na sociedade atual e como, aliado a uma estratégia de
comunicação para um produto tradicional potencia a sua promoção e notoriedade,
podendo contribuir para uma economia à escala local.
Aqui, são desenvolvidos conceitos inerentes ao design, construção, manutenção e
melhoria de promoção de uma marca. Explora-se o papel do design de embalagens e de
elementos diferenciadores e influenciadores do sucesso no mercado de um produto
tradicional. Desta forma espera-se contribuir para o estudo da influência do design de
comunicação na promoção de uma estratégia e identidade visual para um produto
tradicional português.
O caso de estudo apresentado é o de um produto tradicional da gastronomia de
Alcácer do Sal, a pinhoada, que atualmente é procurado sobretudo por pessoas que
habitam na região e a conhecem, mas também em contexto turístico. As pinhoadas fazem
parte da história da região, sendo um produto de fabrico artesanal com caraterísticas
identitárias próprias da região, mas cuja apresentação carece de melhoria a nível da
identidade e da imagem.
Com este trabalho espera-se demonstrar os resultados da aplicação de uma
identidade visual a este produto e contribuir para estudos na área do design de
comunicação nomeadamente considerando o seu potencial para atribuir novos benefícios
aos produtos, às economias regionais e à economia em geral; The intervention of design in a cultural and gastronomic heritage:
communication strategy applied to the case of Alcácer do Sal
Abstract:
This dissertation is intended to demonstrate how crucial the role of
communication design is in today’s society and how, allied to a communication strategy
for a traditional product, it drives its promotion and awareness, and may contribute to
local the economy.
Here concepts are developed inherent in the design, construction, maintenance
and improvement of brand promotion, exploring the role of packaging design and of
differentiating elements that influence the success of a traditional product in the
marketplace, expecting to contribute to the study of the influence of the design of the
communication in the promotion of a strategy and visual identity for a traditional
Portuguese product.
The case study presented is a traditional product of the gastronomy of Alcácer do
Sal, “pinhoada” – a pine kernel and treacle sweet – which currently is sought not only by
people living in the region who are familiar with it but also within the context of tourism.
“Pinhoadas” are part of the region’s history and are an artisanal product of characteristics
proper to region, but their presentation needs improvement in terms of identity and image.
This work is intended to demonstrate the results of the application of a visual
identity to this product and to contribute to studies in the area of communication design,
in particular its potential to provide new benefits to products, regional economies and the
economy in general. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/22830 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|