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http://hdl.handle.net/10174/22366
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Title: | Mudança organizacional e gestão curricular: contributos da cultura colaborativa para a qualidade na escola |
Authors: | Duarte, Carina Alexandra Damas |
Advisors: | Favinha, Marília Evangelina Sota |
Keywords: | Gestão curricular Cultura colaborativa Trabalho docente Desenvolvimento profissional Coordenador de departamento curricular Curriculum management Collaborative culture Teachers´ Work Professional development Curriculum department coordinator |
Issue Date: | 16-Dec-2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O objeto desta investigação centra-se na análise das dinâmicas de trabalho colaborativo em práticas de gestão curricular e do papel dos coordenadores de departamento curricular, destacando os contributos da cultura colaborativa para a qualidade na escola.
O trabalho desenvolve-se em duas partes, a primeira dedicada à fundamentação teórica e a segunda à metodologia de investigação. Os dados foram recolhidos através de questionários aos professores e de entrevistas aos coordenadores de departamento curricular de uma escola de 2.º e 3.º Ciclo do Ensino Básico.
Entre as conclusões do estudo salientam-se a existência de diferentes dinâmicas de trabalho docente nos diversos departamentos, assim como a falta de tempo e o excesso de burocracia como principais fatores de constrangimento ao desenvolvimento de práticas de trabalho colaborativo. Os resultados sugerem que a cultura colaborativa contribui para o desenvolvimento profissional docente e para a qualidade educativa, evidenciando a necessidade de uma mudança de paradigma organizacional; Organisational change and curriculum management: contributions from collaborative culture for quality in school
ABSTRACT:
The object of this research focuses on the analysis of collaborative work dynamics in curriculum management practices and of the role of the curriculum department coordinators, highlighting the contributions from collaborative culture for quality in school.
The work is developed in two parts, the first one being dedicated to the theoretical foundations and the second one to the research methodology. The data were collected using questionnaires to teachers and interviews to the curriculum department coordinators from a Second and Third Cycle Basic Education school.
Among the study’s conclusions we highlight the existence of different teachers’ collaboration and work dynamics in different departments, as well as a lack of time and excessive bureaucracy as the main constraining factors to the development of collaborative working practices. The results suggest that the collaborative culture contributes to the professional development of teachers and to the quality of education, highlighting the need for a change in the organisational paradigm. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/22366 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
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