Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/21956

Title: Relatório da prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: a qualidade do espaço e a exploração dos materiais em educação motora
Authors: Alpendre, Nádia Sofia Cartó
Advisors: Pomar, Clarinda
Keywords: Educação pré-escolar
Prática de ensino supervisionada
Educação motora
Qualidade do espaço
Exploração de materiais
Formação de educadores de infância
Pre-primary education
Supervised teaching practice
Motor education
Quality of space
Exploitation of materials
Training of infant teachers
Issue Date: 11-Oct-2017
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório de estágio desenvolveu-se no âmbito da unidade curricular da prática de ensino supervisionada nos contextos de Creche e Jardim de Infância, abrangendo crianças com idades compreendidas entre os 15 meses e os 6 anos de idade. A sua elaboração teve como base a metodologia de investigação-ação tendo como principal objetivo refletir sobre a importância da Educação Motora no desenvolvimento integral da criança, dando ênfase à organização do espaço e à exploração dos diversos materiais. Esta compreensão foi sendo articulada com todo o trabalho de planeamento da ação pedagógica e consequente reflexão e análise crítica. Concluímos que o/a educador/a deve procurar estratégias para valorizar a exploração dos materiais e para promover a qualidade do espaço de modo a potenciar o desenvolvimento da criança; Report on the Supervised Teaching Practice in Preschool Education: The quality of the space and the exploitation of the materials in Motor Education Summary: This internship report was developed within the curricular unit of supervised teaching practice in the context of Kindergarten and Preschool, comprising children between the ages of 15 months and 6 years. It was produced using the methodology of research-action and its primary goal is to reflect on the importance of Motor Education on the integral development of children, emphasizing the organization of the space and the exploitation of the various materials. This understanding was combined with the planning work on pedagogical action and the resulting reflection and critical assessment. We have concluded that the educator must look for strategies to promote the exploitation of the materials and to boost the quality of the space in order to enhance the development of the child.
URI: http://hdl.handle.net/10174/21956
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado - Educação Pré-escolar - Nádia Sofia Cartó Alpendre - Relatório da prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar....pdf2.33 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois