Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/21812

Title: Impacto da supervisão pedagógica colaborativa nas práticas letivas. Um estudo numa escola em São Tomé
Authors: Varela, Maria Tomé
Advisors: Fialho, Isabel José
Keywords: Supervisão pedagógica
desempenho profissional
Prática letiva
Ensino-aprendizagem e colaboração
Pedagogical supervision
Professional performance
Teaching practice
Teaching-learning and collaboration
Issue Date: 28-Nov-2017
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este trabalho de investigação tem como finalidade desenhar e implementar um modelo de formação e de desenvolvimento profissional inspirado no modelo clinico da supervisão pedagógica, numa escola de São Tomé. Pretende-se, com a implementação deste modelo, contribuir para a melhoria das práticas letivas em São Tomé e Príncipe. Trata-se de uma investigação-ação em que se utilizam diversos procedimentos e instrumentos para recolha de dados onde se realizou primeiramente o levantamento da necessidade de formação dos professores, seguido de dois ciclos de supervisão pedagógica colaborativa com uma tríade de professores de disciplinas diferentes e entrevista semiestruturada a três grupos focais de alunos. Os resultados obtidos nesta investigação demonstram que os professores participantes consideram o modelo de supervisão pedagógica colaborativa uma estratégia pedagógica pertinente para a melhoria do desempenho profissional docente e para a melhoria das práticas letivas, se for bem implementado, pois é um processo educativo-formativo que apoia, regula e reorienta as práticas pedagógicas em prol do desenvolvimento profissional docente e consequentemente da melhoria das aprendizagens dos alunos, requalificando assim o sistema de ensino; IMPACT OF COLLABORATIVE PEDAGOGICAL SUPERVISION ON LEARNING PRACTICES. A study at a school in São Tomé and Príncipe ABSTRACT: This research aims to design and implement a model of training and professional development inspired by the clinical model of pedagogical supervision, in a school in São Tomé. With the implementation of this model, it is intended to contribute to the improvement of teaching practices in Sao Tome and Principe. This is an action research in which various procedures and data collection instruments are used, in which the need for teacher training was first surveyed, followed by two cycles of collaborative pedagogical supervision with a triad of teachers from different disciplines and semistructured interview to three focus groups of students. The results obtained in this research demonstrate that the participating teachers consider the model of collaborative pedagogical supervision a pedagogical strategy pertinent to the improvement of professional teaching performance and to the improvement of teaching practices, if it is well implemented, since it is an educational-formative process that supports , regulates and reorients pedagogical practices in favor of professional teacher development and consequently the improvement of student learning, thus requalifying the educational system.
URI: http://hdl.handle.net/10174/21812
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado - Ciências da Educação - Maria Tomé Varela - Impacto da supervisão pedagógica colaborativa nas práticas letivas....pdf2.47 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois