Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/21799
|
Title: | Causas e gestão da resistência à mudança. Caso da banca portuguesa |
Authors: | Baptista, Rita Fernandes |
Advisors: | Silva, Paulo Resende da |
Keywords: | Mudança Resistência à mudança Sistema bancário Change Resistance to change Banking sector |
Issue Date: | 12-Sep-2017 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente dissertação identifica e tipifica as causas mais comuns de resistência à mudança em duas instituições bancárias portuguesas, bem como, determina os principais métodos de gestão da resistência utilizados pelos agentes da mudança nas referidas instituições. Na sequência desta identificação, determinação e tipificação propõe-se um modelo de gestão da resistência à mudança para as instituições bancárias.
O problema de estudo coloca-se porque não existem na literatura estudos sobre as causas e métodos de gestão da resistência no setor bancário português e as causas e os métodos de gestão da resistência à mudança são cruciais para desenvolver estratégias de gestão da mudança.
Para concretizar este objetivo optou-se pelo estudo de caso em que o procedimento metodológico desenvolve-se na exploração intensiva de uma unidade de estudo, neste caso, duas instituições bancárias portuguesas.
Assim, criaram-se inquéritos diretos aos trabalhadores e cargos de chefia das duas instituições sendo esses dados analisados, comparados e tipificados.
Esta análise permite conhecer as causas e a gestão da resistência à mudança nestas instituições bancárias e a elaboração de um modelo de gestão da resistência à mudança; Abstract:
Causes and Management of Resistance to Change
Case of the Portuguese Banking Sector
This work identifies and typifies the most common causes of resistance in two portuguese banking institutions, determines the main resistance management methods used by the agents of change and proposes a management model of resistance to change for banking institutions.
This study arises from the inexistence of studies that identify causes and methods of resistance management in the portuguese banking sector and because this identification is crucial for developing change management strategies.
To achieve this objective the case study of two portuguese banking institutions was developed using the methodological procedure in the intensive exploration of the study unit, in this case, two portuguese banking institutions.
Thus, direct inquiries were developed for workers and managers of the two institutions, and the data was analyzed, compared and typified.
This analysis promotes the knowledge of the causes of resistance and the management of those resistances in the banking institutions and the elaboration of a model of management of resistance to change. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/21799 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|