| 
                
             | 
            
            
            
            
            
                
                
  
    
    
        
            
                
                Please use this identifier to cite or link to this item:
                http://hdl.handle.net/10174/21272
             | 
         
     
     
    
    
| Title:  | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: usar a matemática para as crianças se conhecerem melhor |  
| Authors:  | Filipe, Cátia Rute Baltazar |  
| Advisors:  | Canavarro, Ana Paula |  
| Keywords:  | Matemática Organizar e trabalhar com dados Estatística Conexões Pré-escolar Mathematics Organize and work with data Statistics Connections Preschool |  
| Issue Date:  | 13-Jun-2017 |  
| Publisher:  | Universidade de Évora |  
| Abstract:  | Este relatório traduz a investigação realizada no âmbito da unidade curricular da 
Prática de Ensino Supervisionada em Educação Pré-Escolar e em Creche, inserida no 
mestrado em Educação Pré-Escolar da Universidade de Évora. Esta investigação decorreu 
em dois contextos, tendo sido realizada inicialmente numa sala de creche e 
posteriormente, numa sala de jardim de infância. Ambos os contextos pertencem ao 
Colégio Obra de São José Operário, em Évora.
A investigação realizada teve como objetivos compreender, analisar e refletir 
sobre a forma como as crianças desenvolvem a capacidade de lidar com dados. Desta 
forma, pretendeu-se responder às seguintes questões: Como se envolvem as crianças na 
recolha dos dados? Como participam na organização e representação dos dados? Como 
interpretam os dados organizados para obter conclusões? 
Ao longo da investigação foi realizada uma intervenção didática, onde preparei e 
orientei uma sequência de tarefas que permitiram às crianças conhecerem-se melhor umas 
às outras através da análise de dados, averiguando por exemplo qual o seu tempo 
meteorológico preferido.
Em relação às conclusões, evidencio que as crianças conseguiram retirar 
conclusões dos dados recolhidos através da sua organização e representação, embora 
tenha notado que elas tenham sentido dificuldade em concluir, num dos casos específicos, 
as evidências sobre o dado menos escolhidos;     Supervised Teaching Practice in Pre-School Education: Use Mathematics for
children to get to know each other better
Abstract:
This report focuses on a research developed on the curricular unit of the 
Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and Daycare Education, from the 
Master in Pre-school Education of the University of Évora. This research was developed 
on two contexts, initially in a nursery room and later in a kindergarten room, both at the
Colégio Obra de São José Operário, in Évora.
The objective of the research was to understand, analyze and reflect on how 
children develop the capacity to deal with data. In this way, it was intended to answer the 
following questions: How children are involved in data collection? How do they 
participate in the organization and representation of the data? How do they interpret the 
organized data for in order to reach conclusions?
An intentional didactic intervention was planed and put inaction in order to 
promote the contact of children with the informal study of situations concerning data 
collection and treatment. This enabled the collection of data in both contexts. The analysis 
of the data was based on the theoretical references and the initial questions of the 
investigation.
In relation to the conclusions, I note that the children have been able to draw conclusions 
from the data collected through their organization and representation, although they have 
noted that they have found it difficult to conclude, in one of the specific cases, the 
evidence on the least chosen data. |  
| URI:  | http://hdl.handle.net/10174/21272 |  
| Type:  | masterThesis |  
| Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
  |  
  
    
    
     
    
 
    
    
	
    Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated. 
                    
                      
                 |