Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/21267
|
Title: | Atitudes de estudantes de educação social e da população em geral face às pessoas com deficiência intelectual |
Authors: | Sampaio, Ruth Maria Bento Ribeiro de |
Advisors: | Franco, Vítor Daniel Ferreira |
Issue Date: | 4-May-2017 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Os objetivos do presente estudo foram conhecer as atitudes de estudantes de
educação social e de sujeitos da população em geral face às pessoas com deficiência
intelectual (DI), e caraterizá-las nas dimensões cognitiva, afetiva e comportamental. O
Attitudes Toward Intellectual Disability Questionnaire (ATTID) foi traduzido e adaptado
para a língua portuguesa e administrado presencialmente a 222 sujeitos. Os resultados
evidenciaram posições ambivalentes nas três componentes atitudinais, conhecimentos
pouco precisos sobre a DI e sugerem mais sentimentos de compaixão e maior reserva
na interação com pessoas com DI que apresentam dificuldades funcionais severas.
Comparativamente, os estudantes de educação social mostraram atitudes mais
favoráveis quanto à defesa dos direitos das pessoas com DI e na interação com elas.
Concluímos que é necessário promover estratégias educativas, quer junto de futuros
profissionais de intervenção psicossocial, quer da população em geral, que potenciem
uma maior consciencialização e atitudes efetivamente inclusivas face às pessoas com
DI; ATTITUDES OF SOCIAL EDUCATION STUDENTS AND PUBLIC
ATTITUDES TOWARDS PERSONS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES
Abstract:
The objectives of the present study were to know the attitudes of social education
students and public attitudes towards persons with intellectual disability (ID), and
characterize the attitudes in the cognitive, affective and behavioral dimensions. The
Attitudes Toward Intellectual Disability Questionnaire (ATTID) was translated and
adapted into the Portuguese language and administered in person to a total of 222
individuals. The results evidenced ambivalent positions regarding all three attitudinal
dimensions, lack of knowledge about ID, and suggested more feelings of compassion
and more reserve in the interaction with persons with ID presenting severe functional
difficulties. Comparatively, social education students have shown more favorable
attitudes in advocating for the rights and interacting with persons with ID. We conclude
that it is necessary to promote educational strategies, both to the future professionals of
psychosocial intervention and to the general population, that encourage greater
awareness and effectively inclusive attitudes towards people with ID. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/21267 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|