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http://hdl.handle.net/10174/21237
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Title: | Road and landscape fragmentation effects on tawny owls: density, population trend, and intra-and inter-year territory occupancy |
Authors: | Van der Horst, Shirley Therese |
Advisors: | Lourenço, Rui |
Keywords: | Fragmentação da paisagem Dinâmica populacional Efeitos das estradas Interpolação espacial Strix aluco Coruja-do-mato Landscape fragmentation Population dynamics Road effects Spatial interpolation Strix aluco Tawny owl |
Issue Date: | 5-Jun-2017 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A urbanização é um dos maiores factores que impulsiona mudanças na paisagem
e na biodiversidade e os seus efeitos ainda não são entendidos na totalidade. Apesar da
coruja-do-mato (Strix aluco) não estar ameaçada a nível europeu ou global, é uma das aves
que é frequentemente encontrada atropelada no sul de Portugal. Determinámos que a
densidade de coruja-do-mato era mais baixa perto de estradas principais, com pouca
diferença entre secundárias e de terra, mas a tendência populacional era negativa em
estradas secundárias e principais. As variações inter e intra-anuais da presença de coruja-
do-mato eram ambas mais elevadas em territórios perto de estradas secundárias,
sugerindo uma elevada instabilidade. Os nossos resultados fazem-nos crer que os esforços
de conservação devem-se focar tanto em estradas secundárias como principais, e nos seus
efeitos primários e secundários; Road and landscape fragmentation effects on tawny owls: density,
population trend and intra- and inter-year territory occupancy
Abstract: Urbanization is one of the major movements that impulses landscape and
biodiversity change, and its effects have yet to be fully understood. Although the tawny
owl (Strix aluco) is not threatened at European or global scale, it is one of the birds that is
often found as roadkill in southern Portugal. We determined density values to be lower
near main roads, and to have little difference between secondary and dirt roads, yet trend
to be negative for main and secondary roads. Inter and intra-year variations in territory
occupancy for the tawny owl in our study area were both highest in territories near
secondary roads, suggesting high instability. Our results lead us to believe that
conservation efforts should be focused on both main and secondary roads, and on both
their primary and secondary effects. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/21237 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
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