Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/20970

Title: O projecto educativo : plano de desenvolvimento da escola
Authors: Silva, Paulo Renato dos Santos
Advisors: Verdasca, José Lopes Cortes
Keywords: Projecto educativo da escola
Plano de desenvolvimento da escola
Issue Date: 2010
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo tem por objectivo conhecer o Projecto Educativo de Escola, através da análise longitudinal dos discursos e das práticas dos actores, no sentido da sua apropriação enquanto plano estratégico do desenvolvimento da escola como organização. A metodologia assenta na vertente qualitativa, conjugada com uma abordagem quantitativa. O estudo de caso foi a estratégia de pesquisa utilizada e os instrumentos de recolha de dados recaíram na análise documental, nomeadamente: actas; inquérito por questionário e entrevistas a docentes com responsabilidades institucionais. Os resultados demonstram que os actores, apesar de uma certa incoerência entre os discursos e os registos da vida organizacional e pedagógica da escola, consideram o Projecto Educativo da Escola como documento nuclear e instrumento estratégico do desenvolvimento da organização escola. Esta aparente dualidade, sendo reveladora de uma certa tensão entre discursos e registos das acções, não retira ao Projecto Educativo de Escola a sua força como um elemento configurador da dinâmica organizacional e pedagógica da escola. – ABSTRACT: The Educational Project: A Plan for the School's Development This project has as its main goal the study of the School's Educational Project, through the longitudinal analysis of the discourses and the practices of the involved actors, in the sense of its ownership while strategic plan of the school's development as an organization. The used methodology is based on the qualitative aspect, combined with a quantitative approach. The case study was the chosen research strategy and the instruments used to collect data had as a basis the document analysis, namely: minutes, question-based surveys and interviews to teachers with institutional responsibilities. Even though there is a certain inconsistency between the speeches and the records of the school's organizational and pedagogical life, the results show the actors agree that the School's Educational Project is a vital document and a strategic instrument of the development of the school's organization. This apparent duality does not withdraw the power of the School's Educational Project as one of the configurative elements of the school's organizational and pedagogical dynamics, even though it reveals a certain tension between speeches and records of the actions.
URI: http://hdl.handle.net/10174/20970
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Paulo Renato dos Santos Silva - Tese de Mestrado - Volume III - Anexos - 186 437.pdfVolume III - Anexos31.07 MBAdobe PDFView/Open
Paulo Renato dos Santos Silva - Tese de Mestrado - Volume II - 186 435.pdfVolume II49.27 MBAdobe PDFView/Open
Paulo Renato dos Santos Silva - Tese de Mestrado - Volume I - 186 433.pdfVolume I16.04 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois