Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/20767
|
Title: | A aquisição de livros e práticas de leitura em creche : um caso de estudo |
Authors: | Torres, Sónia Marisa Carvalho |
Advisors: | Araújo, Luísa Paula de Sousa Lobo Borges de |
Issue Date: | May-2010 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este estudo descreve a importância que os pais e educadores dão à literatura para a infância e as suas práticas de leitura com crianças com idades compreendidas entre os O e os 3 anos de idade. Para o efeito, realizámos um estudo de caso em oito salas de creche, pertencentes a três colégios da cidade de Lisboa. Os resultados mostram que tanto os pais como as educadoras dão grande importância a este contacto precoce da criança com o livro, sendo o contar de histórias uma prática corrente, quer em casa, quer nas salas de creche. Detectamos pequenas diferenças intra-grupos relativamente ao tempo dispendido na leitura, à quantidade e qualidade dos livros e à idade do primeiro contacto com o livro. Estas diferenças podem resultar da formação profissional dos educadores e a relativa homogeneidade nas crenças e práticas dos pais pode estar relacionada com a sua escolaridade e estatuto socioeconómico. ABSTRACT - This study describes the importance that parents and early childhood educators attribute to children's literacy as well as their reading practices with children aged between O and three years old. According to this objective, we carried out a case study in 8-day care classes, belonging to three different school settings. The results show that parents and educators attribute great importance to an early contact with books and that story reading is a common practice, both at home and at school. We detected small inter and intra-group differences relative to the time spent reading, to the quantity and quality of books and to the starting age of the first contacts with books. These differences may result from the teacher's professional stance and the relative homogeneity of parents' beliefs and practices may be related to their schooling and socio-economic status. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/20767 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|