Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/19544
|
Title: | Indecisão vocacional em alunos do ensino superior |
Authors: | Pinto, Cátia Isabel de Ambrósio |
Advisors: | Cardoso, Paulo |
Keywords: | Certeza vocacional Identidade vocacional Indecisão vocacional Ensino superior Vocational certainty Vocational identity |
Issue Date: | 14-Nov-2016 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A literatura tem mostrado uma percentagem significativa de estudantes do
ensino superior vocacionalmente indecisos. Assim pretende-se analisar em estudantes
do ensino superior a relação da certeza vocacional com a identidade vocacional e com
a indecisão vocacional. E também estudar diferenças nestas variáveis em função do
género e da idade dos participantes e do ciclo de estudos que frequentam. Para tal
foram aplicados 3 questionários (Escala de Certeza Vocacional, Escala de Identidade
de Vocacional e Escala de Indecisão na Carreira) a 262 alunos oriundos de três instituições
de ensino superior público português. Os resultados demonstram que a redução
da indecisão vocacional é acompanhada de maior certeza vocacional e de maiores
níveis de identidade vocacional. Não foram encontradas diferenças de género nas
variáveis consideradas. Relativamente à idade os participantes, nas fases de desenvolvimento
da carreira mais avançados verificaram-se diferenças significativas somente
para as varáveis certeza vocacional e identidade vocacional. Conclui-se ainda que
estudantes de mestrado evidenciam identidade vocacional mais definida, mais certeza
vocacional e menores índices de indecisão vocacional, relativamente aos alunos de
licenciatura. Estes resultados podem contribuir para uma melhor compreensão da
indecisão vocacional nos estudantes do ensino superior e consequentemente, contribuir
para intervenções mais eficazes; The career indecision in higher education students
Abstract:
The literature has shown a significant percentage of students in higher
education vocationally undecided. So we intend to analyze in higher education
students the relationship of vocational certainty with vocational identity and the career
indecision. And also study differences in these variables by gender and age of the
participants and the course of study they attend. In this sense, three questionnaires
have been applied (Vocational certain scale, Vocational Identity Scale and Indecision
Scale Career) to 262 students from three public higher education institutions in
Portugal. The results show that reducing the career indecision is associated to higher
vocational certainty and higher levels of vocational identity. No gender differences in
the variables were found. Regarding participants’ stage of career development, results
show significant differences concerning for vocational certainty and vocational identity,
favouring participants in advanced stages of career development. We conclude also
that master students show more defined vocational identity, more vocational certainty
and lower levels of career indecision than undergraduate students. These results can
contribute to a better understanding of career indecision in higher education students
and thus contribute to more effective interventions. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/19544 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|