Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/19044

Title: Folk schools: Um estudo de caso
Authors: Graça, Herberto Miguel Agostinho
Advisors: Nico, José Bravo
Keywords: Escola popular
Escola comunitária
Educação não formal
Educação de adultos
Emancipação humana
Cidadania
Grundtvig
Folk school
Community school
Non-formal education
Adult education
Human emancipation
Citizenship
Lifelong learning
Grundtvig
Issue Date: 2009
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente trabalho tem como âmbito de estudo o campo da educação não formal. Trata-se de uma investigação qualitativa descritiva, com o objectivo geral de descrever todos os aspectos da actividade de uma folk school, um espaço de educação não formal, situada no sul da Dinamarca, sob as perspectivas de professores e alunos. Participaram neste estudo três entidades que fazem parte deste modelo de educação não formal, tendo sido realizadas entrevistas ao Director, a três professores e a sete alunos. Para a recolha de dados foi utilizado um guião de entrevista semi-estruturada. Os dados recolhidos pelas entrevistas foram organizados em categorias e foi realizada a análise de conteúdo. Como resultado deste estudo temos a descrição do funcionamento da escola analisada, bem como testemunhos da forma como este tipo de educação desenvolve o espírito de comunidade e cidadania, potenciando, também, o desenvolvimento pessoal e profissional. /ABSTRACT: This work develops in the study field of non-formal education. It is a descriptive, qualitative research, with the overall aim of describing all aspects of the activity of a folk school, located in southern Denmark, an institution of non­formal education, seen through the perspectives of both teachers and students. Three entities that are involved in this type of non-formal education have participated in present study, so the director, three teachers and seven students were interviewed. ln order to collect data we applied semi-structured interviews. The data thus obtained in the interviews was organized into categories and, afterwards, their content was analyzed. From this study results the description of the activity done in the school studied, as well as the testimony of how this kind of education develops a spirit of community and citizenship, also enhancing the personal and professional development and improvement.
URI: http://hdl.handle.net/10174/19044
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Herberto Miguel Agostinho Graça - Tese de Mestrado - 172 819.pdf5.99 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois