Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/19024

Title: O domínio das orações adjectivas em português europeu: desenvolvimento da linguagem (típico e atípico) e efeitos da escolarização
Authors: Ferreira, Sónia Margarida Filipe
Advisors: Gonçalves, Fernanda Maria Ribeiro
Keywords: ADL
Compreensão
Escolarização
Linguagem
Orações adjectivas
PE
Produção
Sintaxe
Comprehension
EP
LI
Language
Production
Relative clauses
Schooling
Syntax
Issue Date: Jan-2012
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta dissertação investiga os efeitos do desenvolvimento da linguagem ‒ típico (DTL) e atípico (ADL) ‒ e da escolarização na forma como as crianças compreendem e produzem as orações adjectivas restritivas de SU e de OD (ao centro e à direita), de Ind e de Loc (Ind e Loc apenas testadas na tarefa de repetição). A amostra foi constituída por 3 grupos de crianças – dos quais16 têm DTL do Pré-escolar; 13 são do 2.º ano básico com DTL e 7 têm ADL ‒ e por 1 grupo de adultos (o grupo de controlo) com 10 indivíduos. Através da aplicação das tarefas de representação e de repetição de Vasconcelos (1991) e da narrativa ‘A história do gato’, de Hickmann (1982), os resultados mostram a maior acessibilidade das adjectivas SU e OD à direita; elucidam-nos também sobre a importância que o processo de desenvolvimento linguístico e a escolarização têm para a temática. /ABSTRACT: This dissertation research the effects of typical (DTL) and atypical language development (LI), and the formal education system itself on the manner in which children understand and produce restrictive relative clauses of subject (SU) and direct object (DO) (center and right embedded), indirect object (Ind) and locative (Loc); Ind and Loc atested merely on construction tasks. The complete sample includes 3 groups of children - 16 pre-school with DTL; 13 in 2nd grade with DTL and 7 children diagnosed with LI - and 1 group of adults (control group)10 individuals. The results of representation and repetition exercises by Vasconcelos (1991) and the narrative of Hickmann’s ‘Cat story’ (1982) revealed that the majority of the participating children master more easily SU and OD clauses relative clauses with right association; and also important role of the language development process and of School for the matter.
URI: http://hdl.handle.net/10174/19024
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Tarefa de repetição.pdf14.07 MBAdobe PDFView/Open
Dissertação_ ultima versão_ Jan 12.pdf2.78 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois