Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/19022
|
Title: | O impacto do capital humano na criação de valor no negócio : análise nas empresas de actividades financeiras |
Authors: | Vicente, Idília Maria dos Santos Martins Tapadas |
Advisors: | Novas, Jorge Luís Pedreira Murteira Casas |
Keywords: | Vantagem competitiva Capital intelectual Capital humano Competitive advantage Intellectual capital Human capital |
Issue Date: | Oct-2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A economia tem sofrido alterações no que concerne ao valor dos mercados/empresas,
o qual começou por ser medido através de factores como a força do homem no
trabalho da terra e o capital. Contudo, hoje em dia, o valor das empresas está
associado a novos factores, como o conhecimento.
Face às mudanças dos mercados, as empresas estão a adaptar novos modelos de
gestão que consistem numa filosofia de melhoramentos contínuos através da
aquisição de novos conhecimentos e envolvimento dos seus funcionários, tornando as
empresas mais competitivas.
O presente estudo pretende compreender como as organizações utilizam o capital
intelectual, especificamente o capital humano, como ferramenta de desempenho
organizacional. Do estudo conclui-se que as empresas estão cada vez mais
empenhadas em transformar o conhecimento em factor competitivo, isto é, estão a
adaptar-se às mudanças impostas pelos mercados. /ABSTRACT: Economy has been suffering changes concerning markets and companies value. This
value started by being measured through factors like labor and capital. However,
nowadays companies’ value is linked to new factors, such as knowledge.
Due to changes in the markets, companies are adopting new management models,
seeking for a continuous improvement philosophy through the acquisition of know-how
and their employee engagement, thus becoming more competitive.
This work intends to understand how organizations use the intellectual capital,
specifically the human capital, as a tool of organizational performance. We may
conclude that companies are more and more engaged in transforming the knowledge
in a competitive advantage, that is, they are adapting themselves to the changes
imposed by markets. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/19022 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|