Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/18931
|
Title: | A importância da psicoeducação na alteração do humor no doente depressivo |
Authors: | Bravo, Nuno Miguel Cordeiro |
Advisors: | Cordeiro, Raúl Aberto Carrilho |
Keywords: | Enfermagem Depressão Psicoeducação Humor Nursing Depression Psychoeducation Humor |
Issue Date: | 26-Jul-2016 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A depressão é uma perturbação mental que provoca um impacto negativo na vida dos doentes. O tratamento desta patologia pode ser realizado através de terapêutica farmacológica, ou de intervenções psicoterapêuticas.
A Psicoeducação é uma modalidade de tratamento, que tem vindo a ganhar um lugar em destaque no processo de recuperação de determinadas doenças mentais. Esta abordagem tem como principal objetivo fornecer informações ao doente sobre a sua situação clínica e disponibilizar ferramentas para lidar com as particularidades do problema de saúde. As intervenções psicoeducativas são realizadas através de sessões expositivas de conhecimentos técnicos sobre a depressão.
Assim, o objetivo do presente trabalho é apresentar um programa de psicoeducação, dando principal enfoque ao papel dos vários métodos e técnicas pedagógicas utilizadas no mesmo; Abstract:
The importance of psychoeducation in changing the mood in depressed patients
Depression is a mental disorder that causes a negative impact on patients' lives. Treatment of this condition may be achieved through drug therapy, or psychotherapeutic intervention.
The Psychoeducational is a treatment modality that has gained importance because of the positive impact it has on the recovery of certain mental illness process. This approach aims to provide information to the patient about their medical situation and provide tools to deal with the particularities of the health problem. The psychoeducational interventions are carried out through expository sessions of technical knowledge about depression.
The objective of this study is to present a psychoeducation program, giving primary focus to the role of various educational methods and techniques used in it. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/18931 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|