Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/18434
|
Title: | Ensino, avaliação, exames e classificações: Um estudo com alunos e professores de matemática do 12º ano |
Authors: | Véstia, Inácio Manuel Montijo |
Advisors: | Fernandes, Domingos |
Keywords: | Ensino da matemática Avaliação Classificação e exames Teaching maths Assessment Marks and exams |
Issue Date: | 2009 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este trabalho tinha como objectivo identificar, conhecer e compreender, no contexto de uma escola secundária do interior sul de Portugal, razões para as discrepâncias entre as classificações internas e externas dos alunos do 12° ano na disciplina de Matemática. Permitiu descrever, analisar e interpretar práticas de ensino e de avaliação de dois professores e obter perspectivas de um grupo de alunos acerca das aprendizagens, do ensino e da avaliação. As principais estratégias de recolha de dados desta investigação de natureza qualitativa e interpretativa foram as observações de aulas, as entrevistas semi-estruturadas e a análise documental. Os resultados evidenciam práticas de ensino de natureza essencialmente transmissiva e expositiva e práticas de avaliação estritamente sumativas. Para os alunos a avaliação está desligada do processo de melhorar as aprendizagens. O ambiente de ensino, aprendizagem e avaliação das aulas e o nível de dificuldade do exame apresentam-se como os principais motivos para as discrepâncias entre as classificações interna e externa. ABSTRACT; The main goal of this investigation was to identify, to know more and to understand, in the context of a high school from the south inner area of Portugal, why 12 th grade Maths students get so different results in internal and external assessment. With this study it was possible to describe, analise and understand the teaching and assessing practices of two teachers and to get a group of students’ perceptions about learning, teaching and assessing. The main strategies used to collect information for this qualitative and interpretative investigation were: class observation, semi-structured interviews and documental analysis. The results highlight teaching practices mainly based on the teacher's oral transmission of information and on summative assessment techniques. Students do not relate assessment to the improvement of the learning process. The teaching atmosphere, the learning process and the assessment in classes, on the one hand and the high level difficulty of the exam on the other, are the main reasons for the existence of such a discrepancy between the marks students got in their internal (school) and external (exam) assessment. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/18434 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|