Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/18394

Title: Emoções e sentimentos nas experiências de aprendizagem no ensino secundário
Authors: Mateus, Sandra Marisa Simões Gaio
Advisors: Chaleta, Elisa
Keywords: Emoções e sentimentos académicos
Experiências de aprendizagem
IESEA
Ensino secundário
Academics emotions and feelings
IESEA
Learning experiences
Secondary education
Issue Date: 18-Mar-2016
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: No decorrer das investigações sobre as emoções relacionadas com a aprendizagem, Pekrun utiliza o termo emoções de desempenho para descrever as emoções vividas em contextos académicos (e.g., instruções na sala de aula, tarefas, exames, estudo e trabalhos de casa (Pekrun, 2000, 2006; Pekrun et al., 2002). As emoções correspondem, por exemplo, ao prazer sentido por se obter uma nota alta, ao tédio experimentado pelas instruções na sala de aula ou à frustração e raiva sentidas ao lidar com tarefas difíceis. Efklides ao investigar o afeto e aprendizagem desenvolve o construto de sentimentos metacognitivos que surgem no confronto com tarefas cognitivas (Efklides & Violet, 2005; 2011, 2006), como o sentimento de confiança, sentimento dificuldade, sentimento de satisfação, sentimento de facilidade e sentimento saber. A associação entre as componentes cognitivas e as emoções/sentimentos influencia a motivação, auto-regulação e o envolvimento na aprendizagem bem como a realização académica (Chaleta, 2013). O objetivo deste estudo é identificar e analisar as emoções/sentimentos vivenciadas nas experiências de aprendizagem por meio da adaptação do IESEA (Inventário de Emoções e Sentimentos nas Experiências de Aprendizagem) para uma amostra de 309 estudantes do 10º, 11º e 12º ano dos cursos da área Ciências e Tecnologias (N= 179 (57,9%), Ciências Sociais e Humanas (N= 91 (29,4%) e Ciências Humanísticas de Artes (N=39 (12,6 %). Os resultados mostram, de um modo geral, que o instrumento pode ser adoptado para o ensino secundário com uma estrutura de sete factores e que se encontram diferenças ao nível dos emoções/emoções nas experiências de aprendizagem quando se considera o género e o ano de frequência; ABSTRACT: Emotions and Feelings in Learning Experiences in Secondary Education In the course of the investigations into the emotions related to learning and academic achievement, Pekrun uses the term performance emotions to describe the emotions experienced in academic contexts (eg, classroom instructions, cognitive tasks, exams, study and homework) (Pekrun, 2000, 2006; Pekrun et al., 2002 ). Academic emotions correspond, for example, to the pleasure felt by obtaining a high score, the boredom experienced by the instructions given in the classroom or the frustration and anger felt by the student to handle certain difficult tasks. Efklides to investigate the affection and learning develops the construct of metacognitive feelings that arise in the confrontation of task processing (Efklides & Violet, 2005, 2011, 2006), such as feeling of knowing, feeling of difficulty,feeling of confidence, feeling of satisfaction, etc. The association between cognitive components and emotions / feelings influences motivation, self-regulation and involvement in learning and academic achievement (Chaleta, 2013). The aim of the current study is to identify and analyze emotions / feelings in learning experiences by the adaptation of IESEA (Inventory of Emotions and Feelings in Learning Experiences) for a sample of 309 students of the 10th, 11th and 12th year of Secondary Courses (Sciences and Technologies - N = 179 (57.9%); Social Sciences and Humanities (N = 91 (29.4%); Sciences Humanities and Arts (N = 39 (12.6%). The results show, generally, that the instrument may be adopted for the secondary education with a structure with a seven factors. We find significant differences in the emotion / feelings in learning experiences when we considering gender and year.
URI: http://hdl.handle.net/10174/18394
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
TESE Sandra corrigidafi (3).pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois