Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/18393

Title: Justino Alves: (A)ventura de pintar
Authors: Caeiro, Jorge Simão
Advisors: Silva, Filipe Rocha da
Issue Date: 2008
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A arte abstracta não é produto do acaso, mas sim resultado de uma nova forma de pensar e representar a realidade. No caso português, Justino Alves é um dos autores a fazê-lo de forma consciente. A sua pintura é um caso peculiar no contexto do Abstraccionismo em Portugal. Ela é a assunção, tanto da vertente geométrica como da vertente lírica ou expressiva do abstraccionismo, apresentada com uma lúcida unidade. A razão e a intuição são os elementos que alicerçam e constroem a pintura de Justino, dando-lhe forma e sentido. Segundo o autor, a razão constrói e organiza e por sua vez a intuição toma a pintura (aparentemente) simples e fácil. Com a utilização da cor o artista tem alcançado uma expressão cada vez mais profunda, define as formas, dá-lhe realce ou transporta-as para segundo plano. A sua pintura, para além da influência de pintores como Amadeo de Sousa Cardoso, Soulages, Kline ou Motherwell é também o resultado de um espírito crítico que soube assumir uma série de valores formais e estéticos, numa original. /ABSTRACT; Abstract art is not a product of chance, but rather the result of a new way of thinking and of representing reality. ln the Portuguese case, Justino Alves is one of the authors who does it in a conscious way. His painting is a peculiar case in the context of Abstractionism in Portugal. It is the assumption, both from the geometrical and from the lyrical or expressive scope of abstractionism, presented with a perspicacious unity. Reason and intuition are the elements which consolidate and build Justino's painting, giving it shape and sense. According to the author, reason builds and organises and intuition, on its tum, makes painting (apparently) simple and easy. By resorting to colour, the artist has achieved an increasingly deeper expression, he has defined the shapes, highlighting them or carrying them into a second plane. His painting, apart from the influence of painters such as Amadeu de Sousa Cardoso, Soulages, Kline or Motherwell, is also the result of a critical sense which was able to take on a series of formal and aesthetical values in an original.
URI: http://hdl.handle.net/10174/18393
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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