Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/18336

Title: Fluência de leitura no 1º ciclo básico: um estudo de caso em quatro escolas do 1º ciclo do ensino básico
Authors: Correia, Rosária Maria Jorge dos Santos Rodrigues
Advisors: Araújo, Luísa Paula de Sousa Lobo Borges de
Keywords: Organização do ensino
Supervisão pedagógica
Educação
Issue Date: Sep-2008
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O objectivo deste estudo foi descrever como a fluência leitora se desenvolve ao longo do 1º Ciclo e de relacionar esse desenvolvimento com a compreensão leitora. A recolha de dados contemplou a observação de aulas de seis professoras em quatro escolas, a aplicação de testes a 103 crianças e entrevistas às docentes. A análise dos dados centrou-se na tipologia da fluência leitora. O tipo de erros dados na leitura de textos narrativos mostra que o tipo de erros de leitura mais comum é o de substituição. Contudo, verificou-se uma evolução em termos de velocidade e de correcção da leitura ao longo dos quatro anos, bem como uma crescente compreensão leitora dos alunos. O tipo de actividades desenvolvidas pelas professoras e associadas ao método analítico-sintético influenciam o desenvolvimento da fluência leitora e, logo, da compreensão. Em geral, tanto a precisão como a velocidade na leitura têm uma boa correlação com a compreensão leitora. ABSTRACT; The purpose of this study was to describe how reading fluency develops from first to fourth grade and to relate reading fluency with reading comprehension and reading methods. Data collection included classroom observations of six teachers in four schools, the application of reading tests to 103 children and teacher interviews. Data analysis focused on all the aspects related to reading fluency. Reading accuracy and the types of errors children made as they read short narrative texts with a reading level adequate to their grade level show that substitution errors are the most common type of errors. However, as children progressed through these four years of school, fluency levels and accuracy and comprehension scores improved. Results suggest that in classes where teachers used a phonics approach students have better fluency levels and better comprehension scores. In general, results indicate that reading accuracy and reading fluency are strongly correlated with reading comprehension.
URI: http://hdl.handle.net/10174/18336
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rosária Maria Jorge dos Santos Rodrigues Correia - Tese de Mestrado - 169 210.pdf7.52 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois