Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/18294

Title: Reportório de jazz para guitarra a solo
Authors: Delgado, Mário
Advisors: Lopes, Eduardo
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente trabalho procura mostrar como a guitarra no contexto do jazz se tornou num instrumento possível a solo. Segovia é o nosso ponto de partida, como o primeiro grande concertista deste instrumento, e a partir daí é relatada a forma como a guitarra chega ao Havai e América do Norte tornando-se eléctrica para interagir em igualdade de volume sonoro com os outros instrumentos. Numa segunda parte são analisados três discos de guitarra respectivamente de Joe Pass, Jim Hall e Bill Frisell, num contexto solo (com ou sem overdubs), mostrando diferentes caminhos pessoais que conseguem centrar a guitarra como um instrumento solista. Nesta tese aspectos de cariz etnomusicológico bem como da história da guitarra jazz são abordados em conjunto com tópicos sobre o jazz e improvisação, através de transcrições, entrevistas, liner notes de discos e também de visionamento e audição de alguns documentários e vídeos de performances de guitarristas. Através deste documento espero poder apresentar conclusões credíveis e claras sobre a distância entre uma interpretação de um standard por Jim Hall ou Joe Pass numa tradicional guitarra de jazz e uma de Bill Frisell, onde o som do instrumento já é mutante de várias idades ou vivências musicais; ABSTRACT: The following work pretends to show how the guitar in a jazz context has become a suitable solo instrument. Segovia is the beginning as the first concert guitarist, thereafter is related the way the guitar arrives to the Hawaii and North America and turns electric to compete in equal volume with others instruments. In a second part will be analyzed three guitar records from Joe Pass, Jim Hall and Bill Frisell, in a solo context (with or without overdubs), searching for different personal paths that can focus the guitar as a solo instrument. In this thesis subjects of ethnomusicological nature and the history of jazz guitar will be covered together with topics about jazz and improvisation, through transcripts, interviews and liner notes from cds and also viewing and listening to some documentaries and performance videos from guitar players. With this document I hope to present credible and explicit answers about the differences between the interpretation of a jazz standard by Jim Hall or Joe Pass in a conventional archtop jazz guitar and one by Bill Frisell, where the tone of the instrument is already mutant of various ages and musical experiences.
URI: http://hdl.handle.net/10174/18294
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Tese Reportório de Jazz para guitarra a solo.pdf2.72 MBAdobe PDFView/Open
Joe Pass Virtuoso.zip61.49 MBZipView/Open
Jim Hall Dedications & Inspirations.zip59.43 MBZipView/Open
Bill Frisell Ghost Town.zip58.31 MBZipView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois