Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/18171

Title: Henri Tomasi: concerto para trompete e orquestra
Authors: Ramalho, Hélio Manuel Marques
Advisors: Gibson, Benoît
Monteiro, Pedro
Issue Date: 2012
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O Trabalho de projecto incide sobre uma análise ao concerto para trompete e Orquestra de Henri Tomasi. O mesmo inclui outros aspectos como a biografia do autor, detecções de incorrecções nas partituras e dificuldades técnicas para o intérprete, culminando na comparação entre duas interpretações (de Winton Marsalis e Maurice André), aspectos que possibilitaram o conhecimento pleno da obra. Tomasi, com o seu estilo de composição lírico e intenso compôs aquela que foi a obra impulsionadora de um género musical e que contribuiu significativamente para o desenvolvimento do trompete. A análise à peça concluiu que estamos perante um concerto desafiante para os intérpretes, com 3 andamentos compostos numa linguagem maioritariamente tonal, com apontamentos de bitonalidade, durante os quais Tomasi desenvolve motivos que transforma e repete ao longo do concerto (estando sempre em desenvolvimento contínuo); trata-se ainda de uma composição que não obedece estritamente à estrutura imposta para este género (concerto); ABSTRACT: This project work focuses on the analysis of the concerto for trumpet and orchestra by Henri Tomasi. It also includes other aspects that contribute to a better understanding of the work, such as the biography of the composer, detection of errors in the scores and technical difficulties to the performer, culminating in a comparison between two interpretations (Winton Marsalis and Maurice André). Tomasi, with its lyrical and intense compositional style, helped develop a musical genre that contributed significantly to the development of the trumpet repertoire. The analysis of the piece shows how challenging it is for performers, with three movements composed in a mostly tonal language, with passages of bitonality. Tomasi developed elements that repeat and transform themselves throughout the concerto (being always in continuous development). As a whole, this concert does not strictly conform to the structure usually associated with this type of form.
URI: http://hdl.handle.net/10174/18171
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
06 Faixa 61.wmv2.06 MBaudio/basicView/Open
05 Faixa 51.wmv3.29 MBaudio/basicView/Open
04 Faixa 41.wmv5.2 MBaudio/basicView/Open
03 Faixa 31.wmv2.12 MBaudio/basicView/Open
02 Faixa 21.wmv2.83 MBaudio/basicView/Open
01 Faixa 11.wmv5.19 MBaudio/basicView/Open
Anexos - Henri Tomasi Concerto para Trompete e Orquestra.pdf10.13 MBAdobe PDFView/Open
Henri Tomasi Concerto para Trompete e Orquestra.pdf4.09 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois