Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/18171
|
Title: | Henri Tomasi: concerto para trompete e orquestra |
Authors: | Ramalho, Hélio Manuel Marques |
Advisors: | Gibson, Benoît Monteiro, Pedro |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O Trabalho de projecto incide sobre uma análise ao concerto para trompete e Orquestra de Henri Tomasi. O mesmo inclui outros aspectos como a biografia do autor, detecções de incorrecções nas partituras e dificuldades técnicas para o intérprete, culminando na comparação entre duas interpretações (de Winton Marsalis e Maurice André), aspectos que possibilitaram o conhecimento pleno da obra. Tomasi, com o seu estilo de composição lírico e intenso compôs aquela que foi a obra impulsionadora de um género musical e que contribuiu significativamente para o desenvolvimento do trompete. A análise à peça concluiu que estamos perante um concerto desafiante para os intérpretes, com 3 andamentos compostos numa linguagem maioritariamente tonal, com apontamentos de bitonalidade, durante os quais Tomasi desenvolve motivos que transforma e repete ao longo do concerto (estando sempre em desenvolvimento contínuo); trata-se ainda de uma composição que não obedece estritamente à estrutura imposta para este género (concerto); ABSTRACT: This project work focuses on the analysis of the concerto for trumpet and orchestra by Henri Tomasi. It also includes other aspects that contribute to a better understanding of the work, such as the biography of the composer, detection of errors in the scores and technical difficulties to the performer, culminating in a comparison between two interpretations (Winton Marsalis and Maurice André). Tomasi, with its lyrical and intense compositional style, helped develop a musical genre that contributed significantly to the development of the trumpet repertoire. The analysis of the piece shows how challenging it is for performers, with three movements composed in a mostly tonal language, with passages of bitonality. Tomasi developed elements that repeat and transform themselves throughout the concerto (being always in continuous development). As a whole, this concert does not strictly conform to the structure usually associated with this type of form. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/18171 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|