|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/18153
|
Title: | Percursos e corredores de Lisboa: uma oportunidade de desenvolvimento urbano |
Authors: | Mendes, João Trindade |
Advisors: | Matos, Rute de Sousa Nogueira, Graça |
Keywords: | Lisboa Pistas cicláveis Mobilidade alternativa Mobilidade suave Lisbon Bicycle lanes Alternative mobility Smooth mobility |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente tem que ser estruturado mediante um “desenvolvimento que
satisfaça as necessidades actuais, sem comprometer a capacidade das gerações
futuras satisfazerem as suas próprias necessidades” (United Nations, 1987),
tendo sempre em vista o reequilíbrio das dimensões económica, social e
ambiental. Actualmente a acção política assume um rumo paralelo ao da
população, com diferentes objectivos e defendendo ideais distintos; mas
interessa sublinharmos o facto de surgirem ainda algumas iniciativas importantes
a nível da melhoria do espaço urbano, contribuindo para um dia-a-dia mais
sustentável.
Estas iniciativas passam, essencialmente, por estudos relacionados com
estruturas verdes, desenvolvimento urbano, sustentabilidade, pistas cicláveis,
meios alternativos de circulação e restruturação de espaços urbanos, entre
outros.
Este trabalho incidiu sobre a análise da Rede de Percursos e Corredores
de Lisboa, início e crescimento, para o desenvolvimento de propostas de novos
troços cicláveis, bem como as respectivas estratégias de intervenção. Baseia-se
essencialmente na análise das características Biofísicas da Cidade, na análise das
soluções-tipo existentes para a implementação das pistas cicláveis e na
continuidade dos percursos existentes, para promover alguns aspectos:
mobilidade suave, sustentabilidade e desenvolvimento de soluções de melhoria
económica.
No decorrer do estágio houve participação em mais projectos, alguns
também ligados à Rede de Percursos e Corredores de Lisboa, embora com menos
intervenção nossa, outros relacionados com melhoria e requalificação urbana da
Cidade; ABSTRACT:
“LISBON PATHWAYS AND MOBILITY CORRIDORS, an opportunity for urban
development”
The present has be structured according to a “development that satisfies
the current needs, without compromising the future generations capacity to
satisfy their own needs” (United Nations, 1987), keeping under the scope the
balance of economy, social and environmental parameters. At the moment, policy
development goes alongside the population, with its own different objectives and
defending distinctive ideologies; nonetheless, it is still relevant to underline the
fact that some game changing initiatives, which aim to improve the urban areas,
are being developed, contributing a more sustainable and balanced urban daily
life.
These initiatives are mainly comprised by studies regarding green
structures, urban development, sustainability, bicycle lanes, disrupting
commuting methods, the restructuring of urban spacing, among others.
This thesis work/report focused on the analysis of the “Rede de
Percursos e Corredores de Lisboa” – the mobility corridors and pathways of
Lisbon – its creation and development, targeting the proposals for new corridors
for bicycle usage as well as its intervention strategies. The work is based on the
analysis of the City Biophysical characteristics, of already existing “patternsolutions”
for the implementation of said lanes and on the continuity of existing
pathways, with the objective to promote the following aspects: smooth mobility,
sustainability and development of solutions that boost the economy.
During the internship, there was an involvement with other projects, a
few of those also connected to the “Rede de Percursos e Corredores de Lisboa”
– with a lower level of direct intervention –, and others related with the
improvements and urban requalification of Lisbon. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/18153 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|