|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/17846
|
Title: | Relatório da prática de ensino supervisionada realizada na Escola Básica André de Resende e na Escola Secundária Gabriel Pereira em Évora |
Authors: | Reis, José da Paz Pereira Batista dos |
Advisors: | Monteiro, António |
Keywords: | Educação física Estágio pedagógico Ensino básico Ensino secundário Prática de ensino supervisionada (PES) Physical education Pedagogic internship Preparatory education (junior high) Secondary education (high school) Supervised teaching practice |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | No culminar do 2°Ciclo de estudos, no Mestrado de Ensino de Educação Física nos Ensinos Básicos e Secundário, na Universidade de Évora, surgiu a minha integração num contexto escolar, com a frequência do estágio pedagógico dentro da unidade curricular da Prática de Ensino Supervisionada. A PES decorreu na Escola Básica André de Resende e na Escola Secundária Gabriel Pereira, no 2°Ciclo e Ensino Secundário, no ano letivo de 2011/2012. O presente relatório teve como objetivo descrever e refletir sobre todas as ações efetuadas e vivenciadas relativamente ao processo de ensino-aprendizagem nos dois ciclos. O documento foi organizado tendo como base a estrutura do programa da PES, estando divido em cinco capítulos, um referente à Contextualização onde decorreu o estágio pedagógico e os outros quatro relativos às dimensões: Organização e Gestão do Ensino e Aprendizagem; Participação na Escola e Relação com a Comunidade; Desenvolvimento Profissional Social e Ético; Desenvolvimento Profissional ao Longo da Vida. Por fim, terminou-se com uma breve conclusão sobre tudo o que foi desenvolvido; ABSTRACT: At the end of the second studies cycle, in the Master of Teaching Physical Education in Basic and secondary Education, at the University of Évora, my integration in a school environment took place, with the attendance of teacher training in the curricular unit of supervised teaching practice. The STP was held in the André de Resende Basic School and at Gabriel Pereira Secondary School, in the school year of 2011/12. The aim of this report is to describe and reflect on all the actions performed and observed concerning the teaching-learning process in both school levels. The structure of the STP regulation was the milestone of the organization of this document, divided into five chapters, one describing the context where the teaching training took place and the other four regarding the dimensions: Teaching-learning Organization and Management, Participation in School Life and Relationships with the Community, Professional, Social and Ethical Development throughout life. Finally, it was included a brief reflection about all that was developed. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/17846 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|