Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/17658

Title: Prática de ensino supervisionada em Pré-escolar e 1.º ciclo do ensino básico: aprender ciências com a literatura para a infância
Authors: Antas, Vanessa Linhol
Advisors: Balça, Ângela Maria Franco Martins Coelho de Paiva
Keywords: Pré-escolar
1.º ciclo do ensino básico
Prática de ensino supervisionada
Aprendizagem
Ciências
Literatura para a infância
Articulação
Pre-school
Primary school
Practice of teaching supervised
Learning
Sciences
Literature for the childhood
Articulation
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A elaboração do presente relatório, decorrente da prática de Ensino Supervisionada em Pré-escolar e no 1.º Ciclo do Ensino Básico, assume-se como resultado final de uma experiência formativa moldada pela observação e intervenção. Ressalto que este trabalho pretende evidenciar a importância das ciências e da Literatura para a Infância no processo educativo, refletindo-se sobre as potencialidades da articulação entre os domínios do conhecimento enunciados enquanto meio impulsionador de aprendizagens significativas. Neste sentido, apresento um quadro teórico que fundamenta o relevo da temática ao qual prossegue a caracterização dos contextos educativos em que a prática foi desenvolvida. Aos pontos mencionados, sucede a referência à metodologia investigativa que pautou a intervenção pedagógica. Em suma, o processo de aprendizagem inerente à construção do relatório culminou da compreensão da pertinência da reflexão, do reconhecimento e do estabelecimento de conexões entre duas áreas do saber específicas; Abstract: Report of Supervised Teaching Practice in Pre-school and Primary school: Learning sciences with literature for the childhood The elaboration of the present report, appear from the pedagogic practice in pre-school and primary school, is assumed as the final result of a molded formative experience by observation and investigation. I would like to emphasize that this work intends to show up the relevancy of the sciences and the literature for the childhood in the educative process, reflecting about the potentialities of the articulation between the knowledge domains listed as a means of significant learnings. In this sense, I present a theoretical picture that substantiates the relief of the theme to which it continues the characterization of the educative contexts in which the practice was developed. To the mentioned points, it succeeds the reference to the investigative methodology what ruled the pedagogic intervention. In synopsis, the learning process inherent in the construction of the report culminated from the understanding of the reflection, recognition and establishment of connections between two specific areas of knowledge.
URI: http://hdl.handle.net/10174/17658
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatório Final - Vanessa Linhol Antas.pdf4.57 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois