Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/17567
|
Title: | A compreensão da leitura: Um estudo de caso no quarto ano de escolaridade |
Authors: | Esteves, Célia Valente Folgado |
Advisors: | Araújo, Luísa Paula de Sousa Lobo Borges de |
Issue Date: | Mar-2008 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Resumo Este estudo descreve a forma como os processos de compreensão da leitura são implementados nos manuais escolares mais adoptados no quarto ano de escolaridade em Portugal e em contexto de sala de aula, e caracteriza a influência que estes processos têm no desempenho dos alunos. Para o efeito, realizamos um estudo de caso em quatro turmas de quarto ano, distribuídas por três escolas do distrito de Setúbal. Os resultados mostram uma forte relação entre os processes de compreensão mais representados nos manuais e os processos de compreensão mais trabalhados pelas professoras, o que tem impacto nos resultados dos alunos em testes de compreensão da leitura. Podemos concluir que as práticas pedagógicas e os materiais didáticos adotados neste nível de ensino no ano 2006/2007 não facilitam a aprendizagem de níveis superiores de compreensão da leitura. Este facto pode ajudar a explicar o fraco desempenho dos alunos portugueses em avaliações internacionais. Abstract: This study describes how the processes of reading comprehension are implemented in the textbooks most widely adopted at the fourth grade level in Portugal and in the classroom context, and it characterizes the influence these processes have on students” performance. We followed a case study methodology in four classrooms at the fourth grade level distributed by three schools in Setúbal's district. The results show a strong relation between the processes of reading comprehension most represented in the textbooks and the processes of reading comprehension most used by the teachers, which together impact the students' results in reading comprehension tests. Thus, the results indicate that the pedagogical materials and practices adopted at this grade level in the year 2006/2007 do not facilitate the development of higher-order comprehension skills. This may help explain the poor results Portuguese students have in international achievement tests. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/17567 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|