|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/17559
|
Title: | Estudo do resultado de uma intervenção no desenvolvimento vocacional de adolescentes |
Authors: | Correia, Elsa Cristina Azinheira |
Advisors: | Cardoso, Paulo |
Keywords: | Desenvolvimento vocacional Intervenção narrativa Construção de carreira Adolescência Vocational development Narrative intervention Career construction Adolescence |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo surge da necessidade de garantir a qualidade das intervenções
de aconselhamento de carreira, provenientes da reestruturação provocada pelo atual
contexto de imprevisibilidade vocacional. Especificamente, visa a validação da eficácia
do aconselhamento de carreira baseado no Programa “A minha história de Carreira”
(MHC: Savickas & Hartung, 2012) no trabalho com alunos do 9º ano de escolaridade. O
estudo está dividido em dois momentos, um baseado numa metodologia quásiexperimental,
que teve como objetivo avaliar se a MHC é eficaz no desenvolvimento
vocacional dos alunos em três níveis: certeza vocacional, auto-eficácia face à tomada de
decisão de carreira, e maturidade na carreira (74 alunos); e um segundo estudo qualitativo
que visa analisar a perceção dos participantes (14 alunos) sobre a sua experiência com a
MHC. Os resultados obtidos apontam para a eficácia da MHC no desenvolvimento
vocacional dos adolescentes, na medida em que das 3 hipóteses colocadas, 2 são
corroboradas, aumentando os níveis de maturidade na carreira dos alunos, e a sua
autoeficácia face à tomada de decisão de carreira. Os participantes dos grupos focais
relataram a utilidade de MHC, bem como seus benefícios, que incluem, na sua opinião,
um sentido de direção, informação, e uma melhoria do seu autoconhecimento; Study from the result of vocacional development intervention in
adolescents
Abstract:
The present study arises from the need to ensure the quality of Career Counseling
interventions, from the restructuring caused by the current context of the vocations
unpredictability. Specifically, it aims at the effectiveness validation of the career
counseling based on the Program “My Career Story” (MCS: Savickas & Hartung, 2012)
working with 9ºgrade students. The study is divided in two moments, one based on a
quasi-experimental methodology, that had as objective to evaluate if the MCS is effective
in the vocational development of students at three levels: vocational certain, self-efficacy
face to making vocational decisions, career and maturity in career, (74 students); and a
second qualitative study that aims to analyze the perceiving of participants (14 students)
about their experience with MCS. The results obtained point to the effectiveness of the
MCS in the vocational development of adolescents, insofar as raised 3 hypotheses, 2 are
corroborated, increasing the levels of maturity in the career of the students and their selfefficacy
face to the career decisions. Focus group participants reported the usefulness of
MCS, as well as his benefits that include, in their point of view, a sense of direction,
information, and an improvement in their self-knowledge. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/17559 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|