|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/17556
|
Title: | Vivências e perceções do estágio curricular em estudantes de psicologia da Universidade de Évora |
Authors: | Andrade, Carina Salomé Monteiro Lopes de |
Advisors: | Diniz, António Augusto Pinto Moreira |
Keywords: | Universidade Mundo do trabalho Desenvolvimento de carreira Estágio curricular University Labor world Career development Curricular trainneeship |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Com este trabalho pretendeu-se investigar as vivências e perceções do estágio
curricular em estudantes do Mestrado em Psicologia da Universidade de Évora (N = 43),
considerando as áreas de especialização em Psicologia Clínica e da Saúde, Psicologia
da Educação e Psicologia do Trabalho e das Organizações. Foi utilizada a versão
adaptada para estudantes de psicologia do IVPE-ES. Esta versão foi examinada
previamente para analisar a validade estrutural da prova. Os resultados conduziram à
redução do número de itens nas dimensões Socialização Profissional e Institucional,
Apoio/Recursos/Supervisão na Instituição, Apoio/Recursos/Supervisão na
Universidade, e Aspetos Sócioemocionais, para garantir a sua homogeneidade, como a
sua fiabilidade. Não foi possível operacioanalizar a dimensão Aprendizagem e
Desenvolvimento Profissional. Verificou-se, ainda, que não existem diferenças
estatisticamente significativas quanto à opção de escolha do estágio, quanto ao contacto
anterior com a Instituição e quanto ao contacto anterior com o trabalho remunerado nas
dimensões. Por outro lado, existem diferenças estatisticamente significativas quanto à
formação académica do supervisor, quanto à mudança de residência, quanto às três
áreas e ao tempo de estágio nas dimensões; Curricular Traineeship’s Livings and Perceptions of Psychology Master’s Degree
Students of University of Évora
Abstract:
The main goal of this work is investigating the curricular traineeship’s livings and
perceptions of Psychology Master’s Degree students of University of Évora. (N = 43),
considering the three specialization areas in Clinical Psychology, Educational
Psychology and Organizational Psychology. The update version for psychology students
of the ILPI - HE. was used. This version was previously examined to analyze the
structural validity of the test. This study was cross-sectional and descriptive (correlational
and differential) and the obtained results led to the need of reducing the number of items
of the dimensions Support/Resource/Supervision at the University,
Support/Resource/Supervision at the Institution, Institutional and Professional
Socialization and Socio-Emotional Aspects, to ensure the inter-items unity that
composes each dimension, as well their reliability. It wasn’t possible to operationalize
the Professional Development and Learning dimension. It was verified that do not exist
statistically significant differences between the dimensions and the traineeship choice
option, or the previous contact with the institution or the previous contact with paid work.
On the other hand, there are statistically significant differences between the dimensions
and the mentor’s degree, or the change of town, or the time of traineeship or the three
specialization areas and, also, between the time of traineeship and the three
specialization areas. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/17556 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|