Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/17514

Title: Avaliação externa de escolas: que contributos para a mudança e a melhoria?: o estudo de caso numa escola secundária
Authors: Albardeiro, Maria Luzia Barroso Rebola de Sousa
Advisors: Fialho, Isabel
Keywords: Avaliação externa
Autoavaliação
Cultura organizacional de escola
Clima de escola e liderança(s)
External evaluation
Self-evaluation
Organizational culture
School culture and leadership(s)
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Neste estudo propuséssemo-nos saber qual o papel da Avaliação Externa de Escolas para a mudança e a melhoria de uma escola. O design da investigação foi o de estudo de caso. Escolhemos uma escola que melhorou, em todos os domínios, da primeira avaliação externa para a segunda. As conclusões realizadas tiveram por base a informação extraída da análise de conteúdo, documental, e da perceção dos docentes. Concluímos que, na escola estudada, a avaliação externa serviu fundamentalmente para validar a autoavaliação e prestar contas do trabalho desenvolvido. A cultura organizacional foi determinante para a mudança e a melhoria; o clima de escola foi facilitador e potencializador do trabalho sério e rigoroso desenvolvido; e que a(s) liderança(s) foram importantes no traçar de novos rumos e no aprofundamento da cultura de escola existente; Abstract: School External Evaluation: what to do to change and improve? In this study we’ve proposed to find out the role that School External Evaluation can play to help change and improve a school. The chosen design was of a case study. We’ve chosen a school that has improved in all domains between the first and second evaluation. The conclusions are based on the information taken from contents analyses and from the perception of teachers. We’ve inferred that in the school we’ve studied, external evaluation was essentially useful to validate self-evaluation and show results of the school performance. We’ve deducted that an organizational culture was determinant for changes and improvements, the working relations have facilitated and potentialized the serious and rigorous work which has been developed and the leadership(s) were important to create new paths and to deepen a school culture.
URI: http://hdl.handle.net/10174/17514
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Dissertação Luzia Revista com as sujestões do juri_revisto_MJS (27 janeiro).pdf4.44 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois